Surullinen mies Afrikasta vuodelta 1914 Paul Emil Von Lettow-Vorbeck, kenraali joka tarinan mukaan sanoi Hitlerille sanat "Fuck you"
Paul Emil Von Lettow-Vorbeck (1870-1964) |
Kenraali Paul Emil Von Lettow-Vorbeck (1870-1964) oli siis mies, joka vastasi Saksan Itä-Afrikassa olleita joukkoja, ja hän onnistui sissisodan taktiikoita käyttäen sitomaan paljon suurempia britti- ja muita ympärysvaltojen joukkoja tuolla eteläisessä Afrikassa, missä hänen 3000 saksalaista sekä heidän kanssaan toimineet 11 000 askariaan eli paikallisten parista värvättyä sotilastaan onnistuivat sitomaan 300 000 englantilaista, portugalilaista sekä belgialaista sotilasta tuonne eteläiseen Afrikkaan, jossa pelättiin sitä, että nuo joukot onnistuisivat katkaisemaan Britannian elinsuonen Kapkaupungin sekä Kairon välillä, ja siinä hän melkein onnistui. Tuolloin huomattiin se, että kohdetta puolustava ryhmä vaati paljon suuremman miesmäärän, kuin mitä hyökkääjä tarvitsi tuon tuhansien kilometrien pituisen rautatien katkaisemiseen
Ideana oli se, että saksalaiset kykenisivät liikkumaan nopeammin sekä heidän varusteensa sopivat paremmin liikkuvaan sodankäyntiin kuin brittien varusteet, ja käytössään noilla miehillä ei oikeastaan ollut tykistöä ollenkaan. Jos Iso-Britannia olisi menettänyt Kapkaupungin, niin silloin sen kyky tukea kauko-idän rintamaa olisi heikentynyt huomattavasti, ja kauko-idässä tietenkin käytiin sotaa Britannian sekä Saksan siirtomaiden välillä.
He käyttivät hyväkseen keveitä kranaatinheittimiä, joita oli helppo kuljettaa mukana, ja jotka oli nopeasti laitettavissa ampuma-asemaan. Nuo keveät kranaatinheittimet olivat erittäin tehokkaita juuri noissa ”bush war”-tyyppisissä kahakoissa, jossa hyökkääjä hivuttauttuu vihollisen leirin lähelle, ja sitten noita kohteita aletaan tuhota nimen omaan heitinten sekä konekiväärien yhteistulituksella. Tykistön ongelmana nimenomaan Afrikassa oli niiden paino, eli noita raskaita kenttätykkejä, jotka olivat pääosassa Euroopan sotanäyttämöllä piti hinata pitkin maata, ja se tietenkin tarkoitti sitä, että niitä vetävät ajoneuvot tai tuohon aikaan hevoset olivat poissa muiden varusteiden kuljetuksesta.
Ja kenttätykkiä ei voitu kuljettaa esimerkiksi kukkuloiden yli, kuten kranaatinheitintä voitiin kantaa kainalossa tai selässä. Toki hän sai käyttöönsä kevyen risteilijä SMS Königsbergin tykit,,kun tuo alus romutettiin sen vaurioiduttua Rufiji-joen suiston taistelussa,, ja nuo tykit olivat sitten Afrikan pisimmälle kantavat tykistön välineet. Afrikan ongelma on lisäksi sietämätön kuumuus, joka tekee vieläkin esimerkiksi moottorisoidun taistelukaluston toiminnan hankalaksi, koska moottori saattaa ylikuumentua, eikä myöskään ole mitenkään järkevää käyttää polttoainetta turhaan. Samoin moottoriajoneuvojen ääni sekä dieselin haju varmasti ajavat viholliset pakoon. Ja joissakin tapauksissa miesten pitää kantaa kaikki varusteet selässään, jos edessä on erittäin kivikkoista ja jyrkkää seutua, ja tuollaisissa paikoissa tietenkin myös nykyaikaiset sissit piileksivät.
Kuitenkaan Von Lettow-Vorbeck ei saanut vahvennuksia omille joukoilleen, ja siksi hänen menestyksensä jäi kuitenkin laihanlaiseksi verrattuna siihen, mitä se olisi voinut olla, jos hänellä olisi ollut huoltoyhteys Saksaan. Ja voidaan tietenkin sanoa, että myöskin hänen muut varusteensa olivat parempia kuin brittien käyttämät, eli hänellä oli ilmajäähdytteisiä konekivääreitä, jotka olivat kevyempiä eivätkä tarvinneet erittäin kallisarvoista juomavettä toimiakseen, ja kuten tiedämme, niin jokainen vesilitra piti kantaa mukana. Mutta syy tuohon menestykseen ei ollut vain siinä, että Saksalla oli viimeisen päälle olevat aseet, vaan syytä on myös siinä, että brittien aseet olivat sopimattomia noihin tehtäviin, samoin myös briteille Afrikka oli hiukan toissijainen rintama. Sota ratkaistiin Euroopassa, eikä Von Lettow-Vorbeck saanut silloin yhteyttä Berliiniin, koska häneltä puuttui strateginen radio-yhteys.
Ja samoin brittien puolella komennon ottanutta kenraali Jan Smutsia (1870-1950) voidaan ehkä pitää haluttomana täysitehoiseen toimintaan Von Lettow-Vorbeckia vastaan, koska hänen sukulaisiaan oli ilmeisesti surmattu buurisodassa, ja hän kuitenkin oli taustaltaan buurikenraali, joka oli sitten siirtynyt brittien palvelukseen. Hän on yksi maailman kiistellyimmistä johtajista, joka esimerkiksi avasi maansa Etelä-Afrikan rajat Saksan juutalaisiin kohdistuneita vainoja paenneille pakolaisille Hitlerin aikaan, mutta samalla oli kehittämässä apartheidiksi kutsuttua rotuerottelua, joka oli hyvin ikävä osa Etelä-Afrikan historiaa. Toisen Maailmansodan aikana Paul Von Lettow-Vorbeck oli eläkkeellä, ja hän kirjoitti 1920-kaksi kirjaa kokemuksistaan Afrikassa, eli Meine erinnerungen aus Ostafrika (1921) ja Heia Safari (1922), joka on nimetty tuosta hänen toiminnastaan kertovan marssilaulun mukaan.
Tuo kenraali antautui vuonna 1918, ja kuoli Länsi-Saksassa Hampurissa vuonna 1964. Hänen kuvansa on hyvin surullinen, koska tuo kenraali menetti molemmat poikansa Toisessa Maailmansodassa. Mutta kun puhutaan siitä, miten tuo mies vaikuttaa nykyiseen sodankäyntiin, niin hänen tarinansa mukaan on kehitetty esimerkiksi kokooon taitettavia auronkopaneeleita, joita voidaan käyttää myös laavuina. Samoin on oivallettu miten tärkeää olisi saada joukkojen strateginen huoltolinja auki, ja jos armeija käy liikkuvaa sotaa, niin silloin tietenkin olisi tärkeää, että se voisi saada yhteyden päämajaan, mutta myös pystyy samalla ilmaisemaan turvallisesti sijaintinsa.
Viestivälineiden ongelma on siinä, että ne tarvitsevat sähkövirtaa, jota toki voidaan saada autoista, mutta tuo taas merkitsee sitä, että jos autot joudutaan hylkäämään, niin silloin tulee ongelmia. Joten sälekaihtimen tai pressun tavoin kokoon taitettava aurinkopaneeli voisi olla todella monikäyttöinen väline, josta saa sitten taiteltua samalla laavun. Ja tuo paneeli voidaan varustaa LCD-näytöllä, minkä avulla se saadaan sulautumaan maisemaan täydellisesti, mutta esimerkiksi varusteiden pudotuksen yhteydessä se voisi näyttää merkkejä koneille.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_von_Lettow-Vorbeck
SMS Köningsberg (1905) https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_K%C3%B6nigsberg_(1905)
Tässä muuten kappale Heia Safari https://www.youtube.com/watch?v=08tLORHzgXQ
charelesfort.blogspot.fi
Comments
Post a Comment