Sähköautojen nopeusennätys on noussut 576 kilometriin tunnissa, ja se on noin puolet suihkumoottorikäyttöisten autojen nopeus ennätyksestä, mikä on noin 1600 km/h. Kun puhutaan siitä, mikä on ero tuolla sähkömoottorikäyttöisellä autolla suihkumoottorilla toimivaan autoon on se, että sähköauton voimansiirto lepää laakerien varassa, ja sen takia niiden nopeusennätys on paljon pienempi, kuin mitä puhtaalla suihkumoottorilla varustettujen autojen, koska tuo laakeri aiheuttaa sen, että nuo sähkömoottorit eivät pysty antamaan yhtä suurta kierroslukua kuin suihkumoottorit pystyvät.
Toinen ehkä suurempi ongelma sitten on siinä, että sähkömoottorien sisus ei kestä sellaista kierroslukua, että se voisi kuljettaa autoa eteenpäin yhtä nopeasti kuin suihkumoottori työntää autoa maata pitkin. Miksi tuo radiaaninopeudeksi kutsuttu asia on tärkeä, johtuu siitä että auto ei voi liikkua maassa nopeammin, kuin mitä sen renkaan ulkokehä liikkuu. Suihku- tai rakettimoottorikäyttöisten autojen nopeus on riippuvainen siitä, että mikään auto tai lentokone ei voi kulkea nopeammin kuin sen takaa työntyvä kaasu liikkuu. Syynä on sellainen ilmiö, mitä kutsutaan rekyyliksi. Eli raketti kulkee ilmakehässä tai avaruudessa vain sillä nopeudella, mitä sitä eteenpäin työntävä pakokaasu kulkee taaksepäin.
Todellisuudessa osa tuosta energiasta menee kitkaan, ja siksi ilmakehässä liikkuvan raketin tai lentokoneen nopeus on aina alempi kuin moottorista taaksepäin purkautuvan kaasun nopeus on. Autolla kitka on vielä suurempi kuin ilmassa liikkuvalla kappaleella, ja mahdolliset kivet ja muut epätasaisuudet ovat todella vaarallisia ultranopeasti liikkuvalle autolle. Ja rekyyli-ilmiön takia esimerkiksi suuritehoisten kiväärien rakentaminen on vaikeaa.
Jos halutaan rakentaa ase, minkä ammus lentää pitkälle, niin silloin pitää käyttää patruunoita, jotka antavat suuren lähtönopeuden. Tällöin pitää patruunoissa käyttää räjähteitä, joiden palonopeus on todella suuri, jolloin kiväärin suusta lähtevän kaasun nopeus saadaan suureksi, ja tällöin rekyyli kasvaa aivan uusiin mittoihin. Sähkömoottorien ongelma on siinä, että niiden antama nopeus on korkeintaan sama, kuin mitä niide kierrosnopeus on, ja saavuttaakseen esimerkiksi nopeuden Mach 1 täytyy noiden moottoreiden liikuttaa pyörän ulkopintaa äänen nopeudella, mikä sitten tietenkin aiheuttaa ongelmia keskipakoisvoiman kanssa, mikä sitten hajottaa moottorin sisukset.
Tämän lisäksi ohjaajan turvallisuus on myös ongelmallinen asia, ja sähkömoottorien akkujen pitää kestää todella hyvin, jos niillä aiotaan antaa tuo 3000 hevosvoiman teho. En tiedä miten tuo sähköautojen nopeusennätys mitataan, tai miten sähköauto määritetään, mutta jos siinä saa käyttää hybridivoimaa, niin silloin se pystyy pitämään tuota huippunopeuttaan 16 km matkan. Eli tuolloin polttomoottori käyttää generaattoreita, joilla taas pyöritetään pyöriin kiinnitettyjä sähkömoottoreita, mutta ongelmana sitten on se, jos tuo auto karkaa käsistä. Samoin jos autosta tehdään kauko-ohjattava, niin silloin voidaan nopeutta nostaa melkein huoletta siinä mielessä, että niiden ohjaajan henki ei tuolloin ole vaarassa. Mutta en tiedä olisiko tuo sellainen nopeusennätys, mikä olisi virallistettavissa maailmanennätykseksi.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/sahkoautojen-nopeusennatys-uusiksi-kaikkien-aikojen-ennatys-viela-hyvin-hyvin-kaukana/6085030
pseudotiedetta.blogspot.fi
Comments
Post a Comment