Skip to main content

Pienet sähkökäyttöiset robottibussit ja junat tulevaisuuden joukkoliikenteen perustana

ICE Intercity Express Hampurissa

Elinkeinorakenteen muutos vaikuttaa kaikkien meidän elämäämme syvemmin kuin koskaan ennen. Tuo rakennemuutos johtuu siitä, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun infrastruktuuriin tehdään muutoksia, jotka tulevat tappamaan kokonaisia ammattikuntia tai pakottamaan näitä muutokseen. Eli kyseessä on länsimetron sekä lentokentän ratayhteyden kaltaiset investoinnit, jotka tekevät perinteisen busiliikenteen tarpeettomaksi. Samoin ihmisten siirtyminen Internetin yli tapahtuvaan etätyöhön alentaa varmasti matkustajamääriä jatkossa.

Ja samalla luodaan rautatieyhteyttä Espoon Kauklahden juna-aseman sekä Itäkeskuksen välille, jossa Rautatieasema toimii ikään kuin liikennesolmuna, mikä linkittää tuon metro-yhteyden Valtion rautatieverkkoon Helsingin keskustassa, ja toinen liittymäkohta sitten tulee jossain vaiheessa Kauklahteen, mikä sitten yhdistää eteläisen pääkaupunkiseudun saumattomasti VR:n rataverkkoon, ja täten vähentää tehokkaasti yksityisautoilua. Tämä kuitenkin näkyy tulevaisuudessa siten, että esimerkiksi bussikuskien ammattikunta sekä linja-autoliikennöitsijät tulevat kärsimään. Kuitenkin myös muualla infrastruktuurissa tapahtuu muutoksia, jotka varmasti tulevat aiheuttamaan muutoksia nimen omaan logistiikka-alaan, ja osa noista muutoksista liittyy robotiikkaan.
Robottibussi

Espoossa aloitetaan kokeilu, missä sähkökäyttöisiä robottibusseja aletaan koekäyttää nimen omaan Otaniemessä, mikä tietenkin muuttaa koko kuljetusalan välineistöä. Kyseessä on pienikokoinen sähkökäyttöinen "sukkulaliikenteeseen" sopiva väline, joka voi ajaa ilman omia päästöjä tiettyjä reittejä, ja nuo pienet "sukkulamoduulit" ovat ehkä tulevaisuuden liikenneratkaisun perustana. Eli ne ottavat vain muutamia matkustajia kyytiin, ja se tekee niistä erittäin joustavia välineitä. Ne voivat tulevaisuudessa ajaa omilla kaistoillaan, ja niillä voi olla räätälöityjä reittejä, mikä tekee niistä eräänlaisia takseja. Kun tulevaisuuden henkilö menee työpaikalleen, niin hän tietenkin näyttää korttiaan, mutta hän voi myös kertoa etukäteen esimerkiksi mobiilissovelluksen avulla, mihin hän on menossa. Kyseistä järjestelmää kontrolloi kehittynyt tekoäly, jonka tehtävänä on tehdä liikennöinnistä turvallista.

 Ja tuolloin sukkulabussi sitten kerää nuo tiettyyn suuntaan menevät henkilöt samaan välineeseen, ja tietenkin jos jossain alueella on paljon ihmisiä, jotka menevät töihin, niin nuo sukkulabussit sitten käyvät keräämässä nuo henkilöt vaikka kotikaduiltaan, ja sitten suunnistaa kohti lähintä metropysäkkiä. Ja ehkä edellisenä iltana työläiseltä vielä kysytään, että onko hän aamulla menossa kohti mtroasemaa kävellen, vai tarvitseeko hän kyydin, jolloin tuo väline voi sitten hakea tuon porukan vaikka kotiovelta, ja ennen kuin se ilmaantuu paikalle, niin se lähettää viestin ihmisten kännyköihin, että tuo "sukkula" on tulossa. Eli kyseessä on pienikokoinen sähkökäyttöinen laite, joka lataa itsensä automaattisesti. Tulevaisuus on kuitenkin raiteilla, koska sähköjuna on kaikkein halvin sekä paras kuljetusväline, koska se ei vaadi omaa polttoainetta.
Hyperloop-juna

Tulevaisuudessa voidaan juna siirtää putkeen, missä se kulkee magneettiradan päällä tyhjiöputkessa, ja tuollaisen junan huippunopeus voi olla esimerkiksi mach 6., mutta kuten tiedämme, niin tuolla nopeudella tapahtuva maakosketus olisi varmasti tuhoisa. Tuo tekniikka perustuu siihen, että juna leijuu magneettien päällä, ja liikkuu gaussin rataa pitkin. Eli teoriassa sen huippunopeus voisi olla vaikka valon nopeus, mutta uskon että noin suurta nopeutta ei koskaan edes yritetä. Tuo alimmassa kuvassa oleva Hyperloop-malli toimii kuten sähköjuna, eli sen puhaltimeen saadaan virtaa samalla tavoin kuin tavallisessakin sähköjunassa, ja tuo juna vain leijuu magneettien päällä, ja vetää itseään puhaltimella eteenpäin, mutta tulevaisuudessa voidaan ehkä tehdä tyhjiöputki, jonka pohjalla on magneettirata, eli gaussin kiihdytin, jolla sitten junaa vedetään eteenpäin. Eli tuo jälkimmäinen laite muistuttaa enemmänkin CERN:issä olevaa hiukkaskiihdytintä.

Realistista olisi varmasti kuitenkin odottaa uusia pistoraiteita sekä Ruotsiin että Tallinnaan, koska tuo polttoaineen hinta maassamme on sen verran korkea, että kannattaa miettiä muitakin liikeneratkaisuja kuin vain yksityisautoilua. Toisaalta tulevaisuudessa voidaan odotella uutta rautatietä Tallinnaan, ja itsekin ihmettelen että miksi Helsingin ja Tallinnan välillä ole siltaa tai merenalaista tunnelia, kuten Englannin kanaalin alitse kulkee. Tuo tunneli on varmasti jossain vaiheessa eteen tuleva investointi, jotta maamme rautieverkko saadaan liitettyä Euroopan rautateihin, mikä tuo eteen sitten uusia integnoitumisia, ja palvelee erittäin hyvin omaakin talouselämäämme.

elainasiaa.blogspot.fi


Comments

Popular posts from this blog

Schrödinger's cat: and the limits of that idea.

"In quantum mechanics, Schrödinger's cat is a thought experiment concerning quantum superposition". (Wikipedia, Schrödinger's cat). But the same thing can use as model for many other thought experiments.  Sooner or later, or at least in the ultimate end of the universe, the Schrödinger's cat will turn into wave movement. The information that this cat involved exists but the cat does not exist in its material form. The information doesn't ever vanish. It just turns its shape.  We are all trapped in the universe and time. The universe is the space that is entirety to us. There are no confirmed other universities. But the multiverse is a logical continuum for the expanding galactic megastructures.  The problem with natural things is this. They are black and white. They exist or do not exist. Could there be something, that exists and not exists at the same time?  Scrödinger's cat is thinking experiment about case their cat is not dead or not alive. But in this...

The string theory offers a new way to calculate Pi.

"Scientists discovered a new series for pi through string theory research, echoing a 15th-century formula by Madhava. By combining Euler-Beta Functions and Feynman Diagrams, they modeled particle interactions efficiently. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Leap in Mathematics) People normally think that. The pi is the ratio of the circumference circle's circumference to the circle's diameter. The Pi is a mathematical constant 3.14159..., the endless decimal number. The Pi is interesting because developers can use that decimal number to make the encryption algorithms stronger.  The idea is that the encryptions program hides the message's original ASCII numbers by multiplicating those numbers with some decimal number. Or the system can add some numbers to those ASCII numbers.  "Aninda Sinha (left) and Arnab Saha (right). Credit: Manu Y" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Le...

There are always more than three actors in the real world.

"An international research team is advancing precision timekeeping by developing a nuclear clock using thorium isotopes and innovative laser methods, potentially transforming our understanding of physical constants and dark matter. (Artist’s concept.) Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Unveiling the Thorium Nuclear Clock and Its Time-Twisting Secrets) From Three-body problem... There are no pure three-body systems in nature. There are always more than three components in the system. For making real three-body systems we must separate those three bodies from the environment. Otherwise, there are stable effects. But nobody can predict some effects like distant supernova explosions or sun eruptions.  And one of those things that affect all bodies is time. When radioactive materials decay. That affects the stability and symmetry of the object.  Energy levels affect the existence of things like neutrons. The thorium atom clocks are next-generation tools for time measurement....