Uberin robottiautot vedettiin pois Kalifornian kaduilta, ja syynä on se, että ne vaaransivat ihmisten turvallisuutta. Kyseessä on ilmeisesti ollut huonosti kontrolloitu koejärjestely, missä tarkkailijana toiminutta henkilöä ei oltu ohjeistettu siitä, miten tuollaisessa kokeessa pitäisi oikeasti toimia, ja samoin uskoisin, että tuolla yhtiöllä ei ehkä tietotaito tai varusteet olleet sellaiset, että noita robottiautoja edes lähdettiin vakavasti kokeilemaan kaduilla. Eli toimiakseen oikein vaatii robottiauto todella monimutkaisen ohjausohjelmiston, sekä tehokkaasti toimivat havaintovälineet, joiden avulla auto kykenee ottamaan huomioon kaikki mahdolliset esteet, ja erityisesti liikennevalot sekä eteen yllättäen tulevat ihmiset.
Samoin ohjelmisto pitää laatia siten, että se huomioi myös esimerkiksi poliisien käsimerkit ja tietyöt, eikä kuitenkaan pysäytä autoa ryöstäjän kohdalla. Juuri tällaiset erikoistilanteet tekevät tuosta robottiautosta niin mahdottoman vaikean toteuttaa, ja tuon ohjemiston laatiminen on erittäin työlästä, koska tietokone ei oikeastaan koskaan opi mitään uutta spontaanisti, vaan sen ohjelmistoon on rakennettava muuttuja jokaiseen ajateltavissa olevaan tilanteeseen. Ja sen vuoksi auton ohjausohjelmiston koodaaminen on erittäin työlästä.
Juuri erikoistilanteet joita myös erikoiset liikennemerkit ovat tekevät tuosta ohjelman kirjoittamisesta erittäin hankalan, ja juuri epätavallisten liikennemerkkien kohdalla on oltava tarkkana. Näet oletteko koskaan ajatelleet mitä tapahtuu, jos tuo ohjelmiston laatija ei ole ottanut huomioon vaikkapa kohtaavien autojen etuajo-oikeuden kohdalla tilannetta, missä väistämisvelvollinen on jo ehtinyt sillalle. Tai unohtanut ohjelmoida tuohon ohjelmistoon muuttujan, joka huomioi vaikkapa "lautta, laituri tai ranta"-merkin, jonka jälkeen auto sitten kolistelee suoraan mereen, jos tuota merkkiä tai sen kohdalla olevaa toimintaa ei huomioida ohjelmistossa.
Ja kun ajetaan liikenteessä, niin eteen tulee helposti useita tilanteita, joita ei koskaan käydä autokoulussa läpi, ja kuitenkin ihmiskuljettaja osaa niissä toimia oikein, mutta kuten tiedämme, niin tietokoneen ongelmana on se, että se ei osaa soveltaa mitään sääntöjä, vaan esimerkiksi jos tietokoneen ohjaama auto saapuu paikkaan, missä sillä on etuajo-oikeus, niin se ei kamalasti sitten tuota oikeutta sovella, vaan syöksyy vaikka metrin päästä rekan eteen, koska sille on ilmoitettu ohjelmistossa, kärkikolmion merkitsevän sitä, että toisen on siinä tilanteessa väistettävä. Mutta kun puhutaan siitä, mitä tuollaisen auton testaamiseen osallistuvan kuljettajan olisi sitten tehtävä, on se, että hänen pitää olla koko testin ajan valppaana, ja kuljettajalle pitää sitten kertoa, että mistä tuon auton saa pysähtymään, jos kaikki menee pieleen, ja sen ohjelmisto pitää ensin testata tarkasti määrätyissä olosuhteissa eli testiradalla, ennen kuin noilla välineillä lähdetään kaduille ajelemaan.
Samoin auton sammuttaminen tilanteessa, missä sen järjestelmä ei kykene toimimaan oikein, eli tuolloin autoon pitää olla asennettu erityinen hätäpysäytin, joka katkaisee siitä virran pois, jos sen ohjausjärjestelmä pettää. Eli jos tuollaiseen testiin joku pyydetään, niin silloin tietenkään tuon henkilön toiminta ei saa olla sellaista, että hän katselee videoita ja syö pizzaa istuessaan auton ohjaajan paikalla, vaan tuollaisen robottiauton testaamisessa pitää olla yhtä valppaana kuin, jos henkilö itse ajaisi autoa. Ja tuo auto pitää muuten sitten varustaa sellaisilla välineillä, että siitä varmasti katkeaa virta, jos koeajaja sitten sattuu siitä poistumaan. Jos puhutaan taksista, niin silloin tietenkin pitää varustautua myös sellaiseen tilanteeseen, että autoon astuu humalainen tai muuten toimintakyvytön henkilö.
Tuolloin esimerkiksi vetureista tuttu "kuolleen miehen poljin" ei ehkä toimi kunnolla, eli kyseessä on kytkin, jonka päällä pitää pitää jalkaa, tai autosta katkeaa virta. Tuo olisi tietenkin helpoin tapa tehdä ajoneuvosta turvallinen, mutta kuitenkin tuon taksin pitäisi voida ajaa ilman kuljettajaa seuraavan kyydin luokse. Tai sitten sitä pitäisi ohjata etäohjauksella, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi peliohjaimilla, mutta tuolloin vaarana on se, että joku kaheli sitten hyppää tuon etäohjauskonsolin ääreen, ja muuttaa auton todellisen elämän Stephen Kingin kauhuromaanin"Christieksi", joten siitä testiajoneuvosta on todella pitkä matka siihen, että autosta tulee todellinen liikenneväline.
pimeakronikka.blogspot.fi
Samoin ohjelmisto pitää laatia siten, että se huomioi myös esimerkiksi poliisien käsimerkit ja tietyöt, eikä kuitenkaan pysäytä autoa ryöstäjän kohdalla. Juuri tällaiset erikoistilanteet tekevät tuosta robottiautosta niin mahdottoman vaikean toteuttaa, ja tuon ohjemiston laatiminen on erittäin työlästä, koska tietokone ei oikeastaan koskaan opi mitään uutta spontaanisti, vaan sen ohjelmistoon on rakennettava muuttuja jokaiseen ajateltavissa olevaan tilanteeseen. Ja sen vuoksi auton ohjausohjelmiston koodaaminen on erittäin työlästä.
Juuri erikoistilanteet joita myös erikoiset liikennemerkit ovat tekevät tuosta ohjelman kirjoittamisesta erittäin hankalan, ja juuri epätavallisten liikennemerkkien kohdalla on oltava tarkkana. Näet oletteko koskaan ajatelleet mitä tapahtuu, jos tuo ohjelmiston laatija ei ole ottanut huomioon vaikkapa kohtaavien autojen etuajo-oikeuden kohdalla tilannetta, missä väistämisvelvollinen on jo ehtinyt sillalle. Tai unohtanut ohjelmoida tuohon ohjelmistoon muuttujan, joka huomioi vaikkapa "lautta, laituri tai ranta"-merkin, jonka jälkeen auto sitten kolistelee suoraan mereen, jos tuota merkkiä tai sen kohdalla olevaa toimintaa ei huomioida ohjelmistossa.
Ja kun ajetaan liikenteessä, niin eteen tulee helposti useita tilanteita, joita ei koskaan käydä autokoulussa läpi, ja kuitenkin ihmiskuljettaja osaa niissä toimia oikein, mutta kuten tiedämme, niin tietokoneen ongelmana on se, että se ei osaa soveltaa mitään sääntöjä, vaan esimerkiksi jos tietokoneen ohjaama auto saapuu paikkaan, missä sillä on etuajo-oikeus, niin se ei kamalasti sitten tuota oikeutta sovella, vaan syöksyy vaikka metrin päästä rekan eteen, koska sille on ilmoitettu ohjelmistossa, kärkikolmion merkitsevän sitä, että toisen on siinä tilanteessa väistettävä. Mutta kun puhutaan siitä, mitä tuollaisen auton testaamiseen osallistuvan kuljettajan olisi sitten tehtävä, on se, että hänen pitää olla koko testin ajan valppaana, ja kuljettajalle pitää sitten kertoa, että mistä tuon auton saa pysähtymään, jos kaikki menee pieleen, ja sen ohjelmisto pitää ensin testata tarkasti määrätyissä olosuhteissa eli testiradalla, ennen kuin noilla välineillä lähdetään kaduille ajelemaan.
Samoin auton sammuttaminen tilanteessa, missä sen järjestelmä ei kykene toimimaan oikein, eli tuolloin autoon pitää olla asennettu erityinen hätäpysäytin, joka katkaisee siitä virran pois, jos sen ohjausjärjestelmä pettää. Eli jos tuollaiseen testiin joku pyydetään, niin silloin tietenkään tuon henkilön toiminta ei saa olla sellaista, että hän katselee videoita ja syö pizzaa istuessaan auton ohjaajan paikalla, vaan tuollaisen robottiauton testaamisessa pitää olla yhtä valppaana kuin, jos henkilö itse ajaisi autoa. Ja tuo auto pitää muuten sitten varustaa sellaisilla välineillä, että siitä varmasti katkeaa virta, jos koeajaja sitten sattuu siitä poistumaan. Jos puhutaan taksista, niin silloin tietenkin pitää varustautua myös sellaiseen tilanteeseen, että autoon astuu humalainen tai muuten toimintakyvytön henkilö.
Tuolloin esimerkiksi vetureista tuttu "kuolleen miehen poljin" ei ehkä toimi kunnolla, eli kyseessä on kytkin, jonka päällä pitää pitää jalkaa, tai autosta katkeaa virta. Tuo olisi tietenkin helpoin tapa tehdä ajoneuvosta turvallinen, mutta kuitenkin tuon taksin pitäisi voida ajaa ilman kuljettajaa seuraavan kyydin luokse. Tai sitten sitä pitäisi ohjata etäohjauksella, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi peliohjaimilla, mutta tuolloin vaarana on se, että joku kaheli sitten hyppää tuon etäohjauskonsolin ääreen, ja muuttaa auton todellisen elämän Stephen Kingin kauhuromaanin"Christieksi", joten siitä testiajoneuvosta on todella pitkä matka siihen, että autosta tulee todellinen liikenneväline.
pimeakronikka.blogspot.fi
Comments
Post a Comment