Skip to main content

Uberin robottiautot sitten vedettiin pois kaduilta, kun niiden toimivuudessa havaittiin puutteita

Uberin robottiautot vedettiin pois Kalifornian kaduilta, ja syynä on se, että ne vaaransivat ihmisten turvallisuutta. Kyseessä on ilmeisesti ollut huonosti kontrolloitu koejärjestely, missä tarkkailijana toiminutta henkilöä ei oltu ohjeistettu siitä, miten tuollaisessa kokeessa pitäisi oikeasti toimia, ja samoin uskoisin, että tuolla yhtiöllä ei ehkä tietotaito tai varusteet olleet sellaiset, että noita robottiautoja edes lähdettiin vakavasti kokeilemaan kaduilla. Eli toimiakseen oikein vaatii robottiauto todella monimutkaisen ohjausohjelmiston, sekä tehokkaasti toimivat havaintovälineet, joiden avulla auto kykenee ottamaan huomioon kaikki mahdolliset esteet, ja erityisesti liikennevalot sekä eteen yllättäen tulevat ihmiset.

Samoin ohjelmisto pitää laatia siten, että se huomioi myös esimerkiksi poliisien käsimerkit ja tietyöt, eikä kuitenkaan pysäytä autoa ryöstäjän kohdalla. Juuri tällaiset erikoistilanteet tekevät tuosta robottiautosta niin mahdottoman vaikean toteuttaa, ja tuon ohjemiston laatiminen on erittäin työlästä, koska tietokone ei oikeastaan koskaan opi mitään uutta spontaanisti, vaan sen ohjelmistoon on rakennettava muuttuja jokaiseen ajateltavissa olevaan tilanteeseen. Ja sen vuoksi auton ohjausohjelmiston koodaaminen on erittäin työlästä.

Juuri erikoistilanteet joita myös erikoiset liikennemerkit ovat tekevät tuosta ohjelman kirjoittamisesta erittäin hankalan, ja juuri epätavallisten liikennemerkkien kohdalla on oltava tarkkana. Näet oletteko koskaan ajatelleet mitä tapahtuu, jos tuo ohjelmiston laatija ei ole ottanut huomioon vaikkapa kohtaavien autojen etuajo-oikeuden kohdalla tilannetta, missä väistämisvelvollinen on jo ehtinyt sillalle. Tai unohtanut ohjelmoida tuohon ohjelmistoon muuttujan, joka huomioi vaikkapa "lautta, laituri tai ranta"-merkin, jonka jälkeen auto sitten kolistelee suoraan mereen, jos tuota merkkiä tai sen kohdalla olevaa toimintaa ei huomioida ohjelmistossa.

Ja kun ajetaan liikenteessä, niin eteen tulee helposti useita tilanteita, joita ei koskaan käydä autokoulussa läpi, ja kuitenkin ihmiskuljettaja osaa niissä toimia oikein, mutta kuten tiedämme, niin tietokoneen ongelmana on se, että se ei osaa soveltaa mitään sääntöjä, vaan esimerkiksi jos tietokoneen ohjaama auto saapuu paikkaan, missä sillä on etuajo-oikeus, niin se ei kamalasti sitten tuota oikeutta sovella, vaan syöksyy vaikka metrin päästä rekan eteen, koska sille on ilmoitettu ohjelmistossa,  kärkikolmion merkitsevän sitä, että toisen on siinä tilanteessa väistettävä. Mutta kun puhutaan siitä, mitä tuollaisen auton testaamiseen osallistuvan kuljettajan olisi sitten tehtävä, on se, että hänen pitää olla koko testin ajan valppaana, ja kuljettajalle pitää sitten kertoa, että mistä tuon auton saa pysähtymään, jos kaikki menee pieleen, ja sen ohjelmisto pitää ensin testata tarkasti määrätyissä olosuhteissa  eli testiradalla, ennen kuin noilla välineillä lähdetään kaduille ajelemaan.

Samoin auton sammuttaminen tilanteessa, missä sen järjestelmä ei kykene toimimaan oikein, eli tuolloin autoon pitää olla asennettu erityinen hätäpysäytin, joka katkaisee siitä virran pois, jos sen ohjausjärjestelmä pettää. Eli jos tuollaiseen testiin joku pyydetään, niin silloin tietenkään tuon henkilön toiminta ei saa olla sellaista, että hän katselee videoita ja syö pizzaa istuessaan auton ohjaajan paikalla, vaan tuollaisen robottiauton testaamisessa pitää olla yhtä valppaana kuin, jos henkilö itse ajaisi autoa. Ja tuo auto pitää muuten sitten varustaa sellaisilla välineillä, että siitä varmasti katkeaa virta, jos koeajaja sitten sattuu siitä poistumaan. Jos puhutaan taksista, niin silloin tietenkin pitää varustautua myös sellaiseen tilanteeseen, että autoon astuu humalainen tai muuten toimintakyvytön henkilö.

Tuolloin esimerkiksi vetureista tuttu "kuolleen miehen poljin" ei ehkä toimi kunnolla, eli kyseessä on kytkin, jonka päällä pitää pitää jalkaa, tai autosta katkeaa virta. Tuo olisi tietenkin helpoin tapa tehdä ajoneuvosta turvallinen, mutta kuitenkin tuon taksin pitäisi voida ajaa ilman kuljettajaa seuraavan kyydin luokse. Tai sitten sitä pitäisi ohjata etäohjauksella, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi peliohjaimilla, mutta tuolloin vaarana on se, että joku kaheli sitten hyppää tuon etäohjauskonsolin ääreen, ja muuttaa auton todellisen elämän Stephen Kingin kauhuromaanin"Christieksi", joten siitä testiajoneuvosta on todella pitkä matka siihen, että autosta tulee todellinen liikenneväline.

pimeakronikka.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,