Skip to main content

Huolimattomasta työskentelystä ei ole kenellekään hyötyä, ja lakeja säädettäessä pitää noudattaa erityistä huolellisuutta.

Hallitus on valmistellut lakeja niin, että se ei ole kysynyt esimerkiksi perustuslakivaliokunnan kantaa valmistelussa olevaan lakiin sekä esimerkiksi hylännyt oikeuskanslerin muutosesitykset joihinkin lakiesityksiin, mikä tietenkin on herättänyt maassamme huomiota. Jos lakiteksti on huonosti valmisteltu tai sitten se on perustuslain vastainen, niin silloin kyseessä on niin sanottu "turha työ". Eli sellaista lakia ei voida panna toimeen, jonka teksti tekee esimerkiksi viranomaisen mielivallan mahdolliseksi tai vahingoittaa ihmisten yhdenvertaisuutta lain edessä. Hallitus on joutunut tietenkin kovan paikan eteen, koska sen päälle on aluksi kasattu kohtuuttomasti paineita.

Sen oletettiin ratkaisevan valtion taloudellisen tilanteen muutamassa minuutissa. Mutta kun ihmelääkkeitä ei sitten löytynyt, niin silloin hallitusta on pidetty jotenkin selkärangattomana. Maamme hallitus on joutunut vetämään muutamia lakiehdotuksia pois eduskunnasta, ja mielestäni tuo liike on ollut aivan perusteltu. Mutta jos on niin, että hallituksen työskentely ei perustu tutkittuun tietoon, vaan lakia lähdetään tekemään ensin, ja sitä koskevat tarkastukset tehdään vasta tuon lakitekstin kirjoittamisen jälkeen, niin silloin kyllä tuloksena on paljon turhaa työtä, koska jos laki on sitten väärin kirjoitettu, niin silloin sen käytäntöönpano on vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Eli tällä tarkoitan että lakia varten pitää tehdä valvontamääräykset, ja jos tuo lakiteksti on kovin "reikäistä" eli epätäsmällistä, niin silloin voi ihmisten yhdenvertaisuus lain edessä vaarantua, ja huonosti tehty laki tekee mahdolliseksi viranomaisten harjoittaman mielivallan. Tämän takia lain valmistelussa pitää olla hyvin tarkkoja, jotta kaikki mahdollisuudet kiertää sitä estetään. Laadukkaan sekä tehokkaan hallitustyön edellytys on se, että kyseinen vation päätöksentekokoneiston osa ei teetä itsellään eikä muilla turhaa työtä. Jos hallitus tekee jonkun lain läpiviemisestä kunniakysymyksen, niin silloin sen pitää varautua pitkään sekä tiukkaan vääntöön sekä hallituspuolueiden kesken että myös eduskuntakäsittelyssa.

Näet jos eduskuntaan viedään lakeja, jotka vaativat perustuslain tarkistamista eli uudelleen säätämistä, niin silloin edessä on todellinen poliittinen skandaali tai farssi, jossa sitten tarvitaan 2/3 osan enemmistö, jotta tuo muutos perustuslakiin voidaan hyväksyä. Ja toki tuolloin täytyy noudattaa perustuslain muuttamista varten säädettyä järjestystä, joka ei aivan yksinkertainen ole. Jos lakeja säädetään kiireellä, ja niiden tekstejä kirjoitetaan huolimattomasti, niin silloin tietenkin seuraus on se, että tuo tehty työ tehdään turhaan, koska jos lakeja vedetään pois, niin se tietenkin vie hallitukselta lain tekemiseen menevän ajan, mutta myös antaa tietyille tahoille merkkejä siitä, että hallitus tai joku ministeri ei usko saavansa enemmistöä eduskunnassa taakseen.

Eli lakien vetäminen pois eduskunnasta voidaan tulkita monella tavoin, ja yksi on se, että Sipilä pelkää omiensa kaatavan lakeja eduskunnan istunnoissa. Samoin perustuslakivaliokunnan sivuuttaminen voi kertoa siitä, että joku pelkää tulevansa nolatuksi, jos laki on perustuslain vastainen. Tai sitten joku ei uskalla katsoa silmiin sellaista totuutta, että hänen esittämänsä laki on heikosti valmisteltu, ja että kyseinen henkilö ei ole tutustunut lähdemateriaaliin tarpeeksi hyvin, jotta voisi laatia niiden pohjalta toimivan lain, joka ottaa kaikki osapuolet huomioon.

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,