Koulun tehtävänä on kasvattaa lapsista yhteiskunnan itsenäisiä toimijoita, joten siksi kannattaa hiukan keskustella koulukyytien järkevyydestä
Tänään luin MTV3:sta sellaisesta
”superisästä”, joka saattaa tyttärensä joka aamu kouluun, ja
kantaa hänen lelujaan sekä reppuaan. Tuo voi vaikuttaa erittäin
mukavalta asialta, mutta ikävä kyllä se ei palvele tytön
kehittymistä. Koulun tarkoitus on opettaa lasta noudattamaan
sääntöjä, joita yhteiskunta hänelle tulee myöhemmin asettamaan,
ja samoin opettaa lapsia itsenäistymään. Eli tuon takia kyseisen
isän toiminta ei ehkä ole lapsen kehityksen kannalta mitenkään
hyödyllistä, eikä sekään ole järkevä, että kaikki tytön
lelut otetaan kouluun mukaan. Tietenkin on varmasti hienoa katsella
sitä, kun joku lapsi saa vanhemmiltaan kyytejä kouluun, mutta voin
kyllä sanoa, että lapsena luodaan se taitopohja, mikä myöhemmin
sitten heijastuu sellaisena asiana, mitä kutsutaan itsenäiseksi
elämäksi, joten itse en tätä kyllä aivan sellaisena toimintana pidä, mitä kannattaa ryhtyä suosimaan.
Lapsen kehittymisen kannalta on
erittäin tärkeää, että hän oppii toimimaan itsenäisesti jo
pienestä pitäen, jotta sitten myöhemmin ei tule elämässä
vastaan yllätyksiä. Eli missään nimessä ei ole järkevää tukea
sellaista kehitystä, missä lapsi opetetaan luottamaan sokeasti
muihin ihmisiiin tai myöskään totutella siihen, että häntä
tullaan aina koulun jälkeen hakemaan kotiin omalla autolla. Toki on
upeaa olla ihminen, jota palvellaan tuolla tavoin, mutta kuitenkin
esimerkiksi liikunta voi jäädä tuolloin paljon vähemmälle, kuin
mitä päivän suositus on. Samoin lasten toimintaa pitää ohjata
siihen suuntaan, että he eivät pidä mitään vanhemmilta saatua
asiaa automaattisesti saatuna etuna, joka siirtyy heille ilman muuta.
Tällä tarkoitan sitä, että jo
nuorena täytyy heille opettaa sellaisia asioita, kuin että
vanhempien hyvät tulot sekä työstä saadut vapaudet voivat johtua
epätavallisista työajoista. Toisin sanoen esimerkiksi aamu- ja
iltavuoroja tekevät vanhemmat saattavat ajattelemattomuuttaan viedä
lapsen kouluun, ja hakea hänet sieltä pois. Toisaalta jonkun ison
firman johtaja saattaa saada joustoa työaikoihin aseman perusteella,
mutta tuolloin kyllä lapsen pitää saada hyvin varhain tieto siitä,
että päästäkseen kyseiseen asemaan, on vanhempien pitänyt nähdä
todella paljon vaivaa sekä opiskelun että työelämän kanssa, ja
tuolloin lapsen on hyvä tietää jo varhain, että mikään Mercedes
Bentz ei tule kenenkään perheautoksi ilman vaivaa.
Mutta kuten tiedämme, niin koulu on
opiskelua varten, ja sinne ei ehkä pitäisi mitään leluja tuoda,
koska silloin on vaarana se, että ne hajotetaan siellä. Aina
löytyy ihmisiä, joiden mielestä toisen lelut ovat rikkomista
varten, ja siksi tuollaisen isän kanssa pitäisi keskustella siitä,
että onko tuo lapsen kouluun tuominen oikeasti sellaista toimintaa,
että sitä voidaan pitää hänen myöhempää kehitystään
tukevana, eli viekö tallainen toiminta sitten lasta kohti
itsenäisyyttä sekä muutenkin siihen suuntaan, mitä yhteiskunta
häneltä sitten myöhemmin odottaa. Eli se että lasta kasvatetaan
ikään kuin ”laatikossa”, jossa kaikki sosiaaliset suhteet
muodostetaan vanhempien kautta, ja kaikki toiminta tapahtuu
vanhempien valvonnassa saattavat suojella häntä vastoinkäymisiltä,
mutta samalla kyseinen lapsi voi muuttua naiiviksi, ja sitten
myöhemmin luottaa liikaa siihen, että muut puuttuvat kaikkeen, mitä
hänelle tapahtuu.
Eli hän ei opi sitä, että myös
aikuinen voi olla petollinen. Ja tietenkin se, että hän luottaa
aikuisiin tai sukulaisiinsa sokeasti voi myöhemmin osoittautua
kohtalokkaaksi virheeksi. Luottamusta on helppoa käyttää hyväksi,
ja tuosta on olemassa sellaisia esimerkkejä, että paras kaveri on
pyytänyt toista ulos leikkimään jotain hippaa tai vastaavaa, missä
hänen silmilleen laitetaan side. Ja sitten kun henkilö on saanut
merkin, niin hän saa lähteä etsimään muita. Tuolloin kaverit
ovat sitten jättäneet tuon lapsen pihaan seisomaan, ja sitten
lähteneet jonkun kotiin pelaamaan nintendoa, koska toisen kanssa ei
sitten enää haluta olla.
Tuolla tarkoitan sitä, että joskus
oma serkku saattaa olla hyvin petollinen, ja se että pääsee
johonkin ”nintendo-teamiin” saattaa tietenkin olla niin
houkutteleva, että hän tekee jollekin tuon teon. Silloin kyllä
puhutaan aseman väärinkäytöstä, eli toisen olisi pitänyt häneen
voida luottaa. Samoin tietenkin voi käydä, jos tytön vanhemmat
lähtevät ulkomaille, ja pyytävät esimerkiksi serkkua hakemaan tyttöä
kotiin koulun jälkeen. Kuitenkin tuolloin voi käydä niin, että
serkku ei sitten haekaan tuota lasta kotiin, koska hän katsoo muiden
menojen olevan tuota tehtävää tärkeämpiä, ja sillä sitten
saa mukavasti ”cranea” omiin kaverisuhteisiin, kun jättää
sukulaisen istumaan yksin sateeseen. Tuolloin hän voi sitten
kehuskella kaikille, kuinka onneton tai ”tyhmä” tuo serkku
sitten on, kun hän on omaan sukulaiseensa mennyt luottamaan. Sillä
voi sitten kehuskella kavereille jossain Tullinpuomin Shellin
kahviossa tai nintendo pelien lomassa.
Comments
Post a Comment