Tekniikka kehittyy eikä tulos ole aina ollut toivottava, joten myös autojen lukitusjärjestelmä voidaan murtaa
Alla olevassa linkissä on artikkeli laitteesta, jolla voidaan murtautua avaimettomiin autoihin. Tuo tekniikka on yleistynyt kaikissa autoissa, ja se perustuu siihen, että auton avaimessa tai avaimenperässä on koodi, jonka se lähettää radioaaltojen avulla autojen elektroniselle lukitsemisjärjestelmälle, kun auton kuljettaja painaa nappia, mistä ovi avautuu. Kyseinen lukitusjärjestelmä perustuu siihen, että avain lähettää autolle erittäin pitkän numerosarjan, joka sitten avaa auton ovet.
Tuo numerosarja on yleensä erittäin pitkä alkuluku, joka käsittää jopa miljoonia numeroita, joten sen arvaaminen sekä kirjoittaminen on erittäin vaikeaa, ja jos rakennettaisiin vastaava fyysinen avain, niin sen pituus olisi useita kilometrejä. Ja palkkä lukusarjan kirjoittaminen kestää useita tunteja, ja koska tuo järjestelmä on todella tarkka noista merkeistä, niin silloin jokaisen numeron sekä kirjaimen pitää mennä oikein. Tuo johtuu siitä, että tietokone ymmärtää kirjaimet ASCII-koodeina, jotka ovat numeraalista tietoa, ja jokaisella merkillä on tuossa järjestelmässä oma koodisa.
Ja tuon takia esimerkiksi ohjelmoinnissa pitää muuttujat merkitä täysin oikein, koska isoilla kirjaimilla on eri ASCII-koodi kuin pienillä kirjaimilla, ja siksi tuo ohjelmointi on niin kauhean pikkutarkkaa, koska jos esimerkiksi iso "S" on mennyt sekaisin pienen "s":n kanssa, niin silloin ohjelmaa ei voida ajaa. Tuon avaimettoman järjestelmän murtaminen on kuitenkin mahdollista, jos henkilöllä on käytössään oikeat välineet, ja tiedossa on tuon murrettavan järjestelmän käyttämät radiotaajuudet. Tuolloin rikollinen voi siepata tuon autolle lähetetyn signaalin, kun avaimenperää käytetään, ja sitten jos hän lähettää tuo signaalin omalla radiollaan tuolle autolle, niin silloin se avaa tuon ajoneuvon lukot, kuten normaalikin avaimenperä tekee.
Eli periaatteessa tuon murron tekemiseen tarvitaan vain oikeaa radiotaajuutta käyttävä radiopuhelin, jonka avulla ensin tuo signaali äänitetään, ja sitten tuo signaali lähetetään tuolle kohdeautolle. En tiedä sitten että toimiio tuo käytännössä, mutta periaatteessa rikollinen voi seurata kohdettaan kotiovelle, ja siepata tuon avaussignaalin, jonka jälkeen hän sitten voi avata tuon ajoneuvon tai minkä tahansa muun oven, jonka avaamiseen tuota signaalia käytetään.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/autovarkailla-kaytossa-mysteerilaite-auttaa-iskemaan-avaimettomiin-autoihin/6205848
avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi
Tuo numerosarja on yleensä erittäin pitkä alkuluku, joka käsittää jopa miljoonia numeroita, joten sen arvaaminen sekä kirjoittaminen on erittäin vaikeaa, ja jos rakennettaisiin vastaava fyysinen avain, niin sen pituus olisi useita kilometrejä. Ja palkkä lukusarjan kirjoittaminen kestää useita tunteja, ja koska tuo järjestelmä on todella tarkka noista merkeistä, niin silloin jokaisen numeron sekä kirjaimen pitää mennä oikein. Tuo johtuu siitä, että tietokone ymmärtää kirjaimet ASCII-koodeina, jotka ovat numeraalista tietoa, ja jokaisella merkillä on tuossa järjestelmässä oma koodisa.
Ja tuon takia esimerkiksi ohjelmoinnissa pitää muuttujat merkitä täysin oikein, koska isoilla kirjaimilla on eri ASCII-koodi kuin pienillä kirjaimilla, ja siksi tuo ohjelmointi on niin kauhean pikkutarkkaa, koska jos esimerkiksi iso "S" on mennyt sekaisin pienen "s":n kanssa, niin silloin ohjelmaa ei voida ajaa. Tuon avaimettoman järjestelmän murtaminen on kuitenkin mahdollista, jos henkilöllä on käytössään oikeat välineet, ja tiedossa on tuon murrettavan järjestelmän käyttämät radiotaajuudet. Tuolloin rikollinen voi siepata tuon autolle lähetetyn signaalin, kun avaimenperää käytetään, ja sitten jos hän lähettää tuo signaalin omalla radiollaan tuolle autolle, niin silloin se avaa tuon ajoneuvon lukot, kuten normaalikin avaimenperä tekee.
Eli periaatteessa tuon murron tekemiseen tarvitaan vain oikeaa radiotaajuutta käyttävä radiopuhelin, jonka avulla ensin tuo signaali äänitetään, ja sitten tuo signaali lähetetään tuolle kohdeautolle. En tiedä sitten että toimiio tuo käytännössä, mutta periaatteessa rikollinen voi seurata kohdettaan kotiovelle, ja siepata tuon avaussignaalin, jonka jälkeen hän sitten voi avata tuon ajoneuvon tai minkä tahansa muun oven, jonka avaamiseen tuota signaalia käytetään.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/autovarkailla-kaytossa-mysteerilaite-auttaa-iskemaan-avaimettomiin-autoihin/6205848
avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi
Comments
Post a Comment