Skip to main content

Perinteinen radioverkko ajetaan alas, ja autotekniikka kehittyy kaiken aikaa muutenkin valtavalla nopeudella


Perinteistä eli analogista radioverkkoa aletaan ajaa alas Norjassa, ja kai se sitten muuallakin muutetaan digitaaliseksi. DAB (Digital Audio Broadcasting)  radiolla on paljon hyviä puolia kuuntelijaa ajatellen, eli ohjelmaa voidaan kelata taaksepäin, ja tuohon radioon voidaan lähettää tekstiviestejä. Samoin DAB-radio voi kommunikoida esimerkiksi taskussa olevan kännykän kanssa, ja tuolloin auton radiolaitteisto voi paitsi antaa "boosteria" tuon puhelimen kommunikointiin verkon kanssa. Tuolloin esimerkiksi auton ajotietokone voi saada tietoja siitä, mikä on turvallinen nopeus tuolla tieosuudella, ja muutenkin noiden älykkäiden autojen kautta liikenneturvallisuus paranee.

Ja muuten yläkuvassa olevan Oldsmobile 442:n kaltaiset autoklassikot voidaan myös modernisoida tekniikan osalta, niin että niissä on vanhaa vain kuori, ja autoon on muuten asennettu törmäystyynyt, ABS sekä myös elektromagneettinen sytytys ja muut modernin auton "herkut", jotka tekevät siitä myös turvallisen. Ja älykäs sytytysjärjestelmä voi sitten kytkeä sylinterejä pois päältä katkaisemmalla polttoaineen syötön niihin, kun auto käy tyhjäkäynnillä tai kulkee alhaisella nopeudella, ja myöskin hybriditeknologia voidaan asentaa tuollaisen muskeliauton runkoon. Eli tuolloin tuo auto on pelkkä kuori, johon on ehkä vaihdettu Teslan teknologia, mikä varmasti lisää sen tehokkuutta. Ja jos vanhoja V-8-moottorin ääniä halutaan, niin toki autossa voi olla sitä varten kaiutin, joka lähettää noita miehekkäitä "hörhötyksiä" auton ympärille. Tuolloin myös polttokennokäyttöiseksi muutettu muskeliauto vastaa mielikuvaa vanhanajan tosimiesten autoista, joita ajettiin nahkatakit päällä ja raybanit silmillä.

Eli se voi lisätä toimia releasemana eli lisätä lähetystehoa, jolloin kuuluvuus paranee sekä esimerkiksi käyttää puhelimen soittolistoja. Tulevaisuuden autossa on melko varmasti HUD-näyttö, jossa näkyy kaikki tarpeellinen tieto, eli siinä voi olla esimerkiksi infrapunakameroita, joilla voidaan sään vaikutus minimoida. Tuolloin HUD-näyttöön tulee auton maskissa olevan kameran antama vahvennettu kuva, joka on immuuni esimerkiksi räntäsateen antamille häiriöille. Lämpökameran käyttö voidaan rajoittaa pimeille teille, ja sen avulla voidaan esimerkiksi havaita tielle tulleet eläimet, joten ehkä tuollainen väline sitten tulevaisuudessa on myös autoissa.

Ehkä tulevaisuudessa pitää ihmisellä, jolla on ollut ajamiseen liittyviä vaikeuksia kuten toistuvia ylinopeuksia tai muuta holtittomutta on velvollisuus pitää autossaan kameroita, jotka rekisteröivät ajamista, ja toki esimerkiksi koulukyytejä ajavan kuljettajan pitää ehkä sitten puhaltaa poliisin alkometriin ennen kuin kyyti lähtee liikkeelle, eli tuolloin tietenkin koulukyydistä tulee tieto poliisiin, jolloin partio suunnistaa koulun pihalle ja tarjoaa kuljettajalle alkometriä. Näet tieliikennelain tulkinnan mukaan puhalluskokeesta kieltäytyminen tulkitaan epälyttäväksi käytökseksi, ja myös väsyneenä ajaminen on rattijuoppouteen rinnastettava asia.

 Samoin liikennöitsijät puhalluttavat kuljettajia helposti, ja jos kuljettaja ei suostu alcometer-testiin, niin hyvin nopeasti lähtee soitto poliisille. Noihin HUD-näyttöihin voidaan tietenkin heijastaa myös autojen mittaritiedot sekä myös varoitukset tieolosuhteiden muutoksesta, ja jos auton ajotietokone varustetaan sopivalla ohjelmistolla, niin se voi aistia kaasupolkimen painalluksesta sekä hallintalaitteiden käytöstä sen, että tarvitseeko kuljettaja lepoa, ja ilmoittaa siitä kuljettajalle, jolloin tämä tietää kääntyä seuraavalle huoltoasemalle tai ehkä auton rattiin tulee sellainen sensori, joka ilmoittaa mikäli kuljettaja tarvitsee lääkäriä.

Eli tuolloin ratissa oleva sykemittari havaitsee tulevan infarktin, ja noissa autoissa voi olla myös silmän liikettä sekä pupillin laajenemista havainnoiva laite, joka havaitsee aivoinfarktin, ja painesensori tunnistaa jos kuljettajan ote ratista muuttuu tai löystyy vaarallisesti. Tuolloin auto sitten voi tehdä ilmoituksen automaattisesti viranomaisille siitä, jos kuljettajan toiminta muuttuu sellaiseksi, että hän ei voi autoa lähteä ajamaan. Kuitenkin noiden digitaalisten radioiden ongelmana on se, että niiden sisään voidaan asentaa SIM-kortti, koska tuo tekniikka on pohjimmiltaan samanlaista kuin GSM-puhelimissa, eli siinä on kysymys itseasiassa GSM-yleislähetyksestä, jolla voidaan lähettää viestejä puhelimiin esimerkiksi tulevista tsunameista tai muusta vastaavasta toiminnasta.

Mutta samalla tuo tekniikka mahdollistaa sellaisen asian, kuin informaation suodatuksen. Silloin tietenkin voi käydä niin, että joku ihminen saa silloin henkilökohtaisen radiolähetyksen autoonsa. Jos autossa on kahteen suuntaan viestivä DAB-radio, niin silloin viranomaiset voivat seurata reaaliajassa sen toimintaa, eli ajonopeutta sekä muita asioita voidaan tuolloin monitoroida poliisista, ja jos oikein "mukavia" asioita lähdetään kuvittelemaan, niin tuolloin auto voidaan oikeastaan ottaa ottaa poliisin hallintaan, jos sen kuljettaja ryhtyy törttöilemään, ja tuolloin poliisi voi sitten ajaa tuon auton suoraan asemalle.


avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,