Kuvituskuvaa Kuva I |
Maamme elinkeinorakenteessa on tapahtunut sellainen muutos, että työpaikkoja ei enää synnyt, vaikka yhtiöillä menisi kuinka hyvin tahansa.Eli kaikessa missä vain voidaan tehdä päätös ihmistyövoimasta luopumisessa niin ihmiset korvataan roboteilla tai muulla automatiikalla, joka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kauppojen kassoilla ei ehkä kohta olekaan ihmisiä työssä. Toisin sanoen automaattikassat saattavat tulevaisuudessa olla jokaisen kaupan varustus, ja ihmisiä saattaa olla työssä vain esimerkiksi klo 9-16, ja ilta- sekä yövuoroissa saattaa rahastuksen hoitaa automaatti, ja vartijat valvovat ehkä etänä sitä, että kukaan ei poistu maksamatta, ja tuolloin valvontakameran kuva välitetään suoraan poliisille, jotta he voivat sitten hoitaa viranomaiselle kuuluvat tehtävät ilman sen suurempaa keskustelua vartijoiden sekä virkavallan välillä.
Viimeinen askel tähän ihmisen korvaamiseen roboteilla on otettu Helsingissä, missä robottibussit liikennöivät ihmisten seassa Hernesaaressa, ja toki kyseessä on vasta pienimuotoinen kokeilu, jossa Metropolia-ammattikorkeakoulu hallinnoi kahta pientä liikennevälinettä, jotka kuljettavat väkeä saunan sekä kalarannan välillä ilman kuljettajaa ilmaiseksi. Tähän ollaan menemässä siksi, että koneet eivät lakkoile, eivätkä ne pidä vapaapäiviä, joten niiden omistaja saa näistä välineistä paremman taloudellisen hyödyn kuin ihmistyövoiman käyttäjä, jonka pitää varautua esimerkiksi sairauspoissaoloihin pitämällä palveluksessaan kuljettajareserviä, joka ei tee mitään, mutta jonka pitää saada palkkaa työstään. Automatiikan lisääntyminen tietenkin asettaa uusia vaatimuksia palkattavalle ihmistyövoimalle, jonka tulee hallita useita tehtäviä kerrallaan.
Eli heidän tulee selvittää kaikki laitteen viat, sekä osata operoida esimerkiksi englanninkielisen käyttöliittymän avulla ja hallita erittäin vaikea englanninkielinen käsikirja ja osata myös kommunikoida vieraalla kielellä toisen henkilön kanssa, joka ei ehkä puhu sanaakaan suomea, koska laitteen tukipalvelu saattaa sijaita esimerkiksi intiassa olevassa "call centerissä", missä kyseisten laitteiden ylläpidon etätukipalvelu sijaitsee, ja soitto sinne tapahtuu Internetin kautta. Ja se on tietenkin aina käytössä, koska noiden välineiden mukana seuraa tukipalvelu, jotta niiden ohjausohjelmistoja tai muita liikesalaisuuksia ei kopioida mihinkään asiattomaan paikkaan, kuten johonkin korkean teknologian vientikiellossa olevaan maahan,
Vaikka kyseessä on tietenkin pienimuotoinen kokeilu, niin tämä on kuitenkin suuri harppaus tekniikalle, vaikka ihan vielä ei ihmiskuljettajia voikaan korvata robottibusseilla. Nämä huokeat välineet voivat tulevaisuudessa olla kaupunkiliikenteen selkäranka. Eli nämä robottibussit saattavat sitten olla hyvin pienikokoisia verrattuna perinteisiin linja-autoihin, ja niiden käyttövoimana on sähkövirta, kuten muissakin sähköautoissa, ja nämä tiettyä reittiä kulkevat ajoneuvot sitten käyvät reittinsä molemmissa päissä lataamassa akkujaan, ja samalla ne voivat tarjota saasteetonta kuljetuskapasiteettia ihmisille, jotka eivät halua kävellä kaupungilla, ja nämä sähköbussit kuljettavat ihmisiä usein tulevaisuudessa hyvin lyhyitä matkoja lähimmälle metro-asemalle, ja kaupunkien liikenne toimii metrojunien varassa. Elinkeinorakenteen muutos näkyy myös siinä, että melko uusia liikekiinteistöjä puretaan pois.
Eli kuten tiedämme, niin tuotannon ulkoistaminen tekee monet tuotantotiloista tarpeettomiksi, mikä johtuu siitä, että yhtiöt siirtävät tuotannon käytännössä täysin ulkomaille, ja tänne Suomeen jää ehkä yhtiön tuotekehitys- sekä sen postilokero, mikä oikeuttaa sen käyttämään Joutsenmerkkiä. Suomalaisuus on erittäin hyvä sekä laadukas "boosteri" yhtiön tuotteille. Suomalaisuus on aina ollut valttia kilpailussa maailmanmarkkinoilla, joten tämä joutsenmerkki varmasti on tulevaisuudessakin näkyvä osa erilaisia tuotteita, joiden valmistajaksi on mainittu suomalainen yritys, vaikka todellisuudessa tuotteen on suunnitellut ehkä intialainen insinööri, ja yhtiön omistaa ehkä joku singaporelainen liikemies, ja todellisuudessa se hoitaa ainoastaan tuotteen laadunvarmistuksen, mikä tehdään kiinalaisten insinöörien toimesta bangaldeshilaisessa tehtaassa.
Eli suomalaiset tuotteet ovat aina olleet korkealaatuisia sekä erittäin toimivia, joten siksi vanhat kännykät myivät erittäin hyvin. Mutta nykyään tuotteet suunnitellaan Suomessa, ja tuotanto toteutetaan jossain kauko-idässä. Tämä tarkoittaa sitä, että tuota suunnittelutyötä tekevällä insinööriryhmällä on käytössään suomalainen sähköpostiosoite, ja yhtiön postilokero on toki Suomessa, mutta todellisuudessa se hoitaa kaiken laskutuksen sähköisesti, ja yhtiön johtaja istuu kahvilla Arabiemiraateissa, eikä edes koskaan ole Suomea nähnytkään. Yhtiön puhelinnumerossa vastaa vastaaja, joka kehottaa ottamaan yhteyttä sähköpostitse tai Facebookin välityksellä, ja että puhelintiedusteluihin ei vastata. Tuotteen suunnitteli toimii siten, että Suomessa istuva Insinööri tekee tuotteen piirrustukset sekä sitä koskevan dokumentaation. Sen jälkeen tuote toimitetaan valmistajalle sähköpostin liitteenä. Eli nuo dokumentit sekä CAD-piirustukset lähetetään suoraan tehtaan sähköpostiin, ja siellä sitten ne liitetään tuotantorobottien ohjelmistoon, jotta nämä koneet voivat tuottaa tuotetta ilman, että ihminen tekee mitään tuotantotiloissa. .
Tai oikeastaan nuo tuotantoparametrit voidaan asentaa roboteille suoraan tuosta suunnittelutoimistosta Internetin yli, ilman että tuotanto-yksikössä edes tiedetään mitä säätöjä linjalle on tehty. Mutta kuten tiedämme, niin tuo suunnittelutoimisto voi sijaita missä vain, eli tämän takia varsinaisia toimitiloja ei enää tarvita samalla tavoin kuin ennen. Ja samoin se, että johtajat ovat siirtyneet mobiiliratkaisuihin tietojenkäsittelyssä, aiheuttaa sen, että noita vanhoja toimistoja sihteereineen ei edes tarvita enää. Eli enää ei edes se, että yhtiö tekee investointeja takaa lisää työpaikkoja edes aasiaan. Vaan tuo suunnittelutoimisto voi lähettää tuotteen piirustukset valmistusuhtiölle, joka syöttää tuotteen parametrit omille valmistusroboteilleen, jotka sitten tekevät tuon tuotteen. Eli siksi ei nousukausikaan enää tuo töitä kenellekään, vaikka yhtiöllä menisi kuinka hyvin tahansa.
Comments
Post a Comment