Skip to main content

Lentäviä autoja sekä panssarivaunuja, jotka aluksi vaikuttavat hieman erikoisilta, mutta ovat toimivia ratkaisuita.

Yllä: DARPA:n ja Lockheed-Martinin
ideoima apusiipi

Panssarijoukkojen ongelmana on aina ollut se, että niitä on vaikea saada nopeasti rintamalle, ja varsinkin Toisen Maailmansodan aikaan oli tuo ongelma todellisempi kuin koskaan ennen. Vaikka kaikilla armeijoilla oli käytössään kuljetuskoneita, niin yksikään niistä ei olisi voinut kuljettaa täysikokoista panssarivaunua ilmateitse rintamalle, vaan kun panssarivaunu haluttiin saada Siperiasta esimerkiksi Kurskiin, oli turvauduttava hankaliin rautatiekuljetuksiin, joita Saksalaiset olisivat saattaneet kyetä häiritsemään, jos heillä olisi ollut käytössään desanttipartioita.  


Neuvostoliiton lentokone- ja ilmailuinsinöörit eivät turhaan lepäilleet, vaan heillä oli aikoinaan sellainen ajatus, että olisi mahdollista valmistaa lentävä panssarivaunu. Tuo idea esiteltiin Stalinin aikaan  Puna-Armeijan esikunnalle, ja vaikka kyseessä on eräänlainen vitsi, niin kuitenkin nuo insinöörit esittivät oikeastaan aivan toimivan ratkaisun tuon välineen valmistamiseksi. Tuo “lentävä tankki” olisi oikeastaan ollut pelkkä panssarivaunu, ja tähän tankkiin  oli suunnitelmissa kiinnitetty valtavan pitkät siivet, ja sen tarkoitus ei ollut muuten naurattaa kansaa, vaikka yleensä niin on käsitetty. Kyseinen väline olisi toiminut siten, että tuo panssarivaunu olisi lentänyt tuon siiven avulla kohteeseen, missä se olisi sitten irrotettu, ja tuon jälkeen se olisi toiminut kuten muutkin panssarit.



Tuolloin puna-armeijan ongelma oli tarpeeksi tehokkaiden kuljetuskoneiden puute, joten esimerkiksi T-34 ja KV-1 tankkeja ei oltaisi voitu kuljettaa nopeasti rintamalle, joten muutamat ilmailu-insinöörit kehittivät idean siitä, että esimerkiksi kaksi tai neljä  DB-3 tai SB-2 pommittajaa olisi hinannut tuon panssarin ilmaan, ja hinannut sitä kuin valtavaa liitolentokonetta. Nykyään Lockheed-Martin on kehitellyt tuosta siivestä sellaisen automatisoidun version, jolla kyetään kuljettamaan esimerkiksi Humvee toiminta-alueelle ilman kuljetuskonetta, ja tuo siipi voidaan varustaa myös esimerkiksi keveillä panssarintorjunta-ohjuksilla. Ne voivat olla kauko-ohjattavia tai lentää täysin autonomisesti kohteeseen, ja kun ne saapuvat pudotuskohtaan, niin ne pudottavat sitten nuo ajoneuvot maahan, ja lennähtävät pois. Humvee pysyy niiden pohjassa kiinni eräänlaisella telineellä, joka kykenee kääntymään niin, että ajoneuvo vapautuu sekunnissa.  
Antonov A-40 "lentävä tankki


Ne voivat kuljettaa myös varusteita sekä täysikokoisia lentopommeja tai raketinheittimiä, joten ne voidaan myös valjastaa varsinaisiin isku-operaatioihin.  Elokuvassa “Moon 44” oli mielenkiintoinen ajatus siitä, että mitä jos ihminen valmistaisi joskus eräänlaisen “superversion” vanhasta ideasta, mikä koskee lentävää autoa, ja vaikka ajatus esimerkiksi lentävästä panssarivaunusta tai puskutraktorista voi tuntua aluksi hiukan erikoiselta, sekä käytökelvottomalta ratkaisulta. Mutta kun tätä välinettä ajatellaan vähän tarkemmin, niin se ei varsinaisesti olisi mikään “lentävä telaketju-ajoneuvo”, vaan tuo ehkä kaivoskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo vain laskeutuisi maahan sen pohjassa olevien moottoreiden varassa eikä siis missään nimessä lentäisi vapaasti metriäkään. Sen ohjauslaitteiston käyttöliittymä voidaan asentaa vaikka tablettiin, jolloin tuosta autosta ei tarvitse vetää johtoja mihinkään, vaan koko ohjaus voidaan hoitaa langattomasti.



Eli kuten varmaan kaikki tajuavat, niin silloin kyseessä on ajoneuvo, joka vain ajetaan esimerkiksi kuljetuskoneen lastausrampilta ulos, ja sen jälkeen tuon ajoneuvon pohjassa olevat suihkumoottorit pehmentävät sen laskeutumista maahan. Vaikka alkuperäisessä suunnitelmassa kyseinen varustus olisi asennettu johonkin kaivos- tai metsätyökoneeseen, niin toki tällaiset välineet muuttuvat hyvin nopeasti aseiksi väärien ihmisten käsissä, ja sitten tietenkin myös Venäjän sekä USA:n komentajat kiinnostuivat sitten kyseisestä välineestä, jolla ajateltiin vahvistaa muuten verraten kevyttä laskuvarjo- tai maahanlaskujoukkojen varustusta.



Tuo “lentävä panssarivaunu” olisi oikeastaan aivan tavallinen M1 Abrams tai T-92 panssarivaunu, johon on kiinnitetty sellaiset moottorit, joiden avulla se voidaan suhteellisen pehmeästi laskea esimerkiksi C-5 tai IL-76 kuljetuskoneista maahan. Tuollaisella maahan laskettavalla tankilla oli ajateltu suoritettavan samoja tehtäviä kuin normaaleilla panssareilla, mutta niiden toimittaminen kohdealueelle oli vain toisenlainen. Kun tuota suihkumoottoreilla varustettua tankkia ajatellaan tarkemmin, niin sen etu esimerkiksi laskuvarjolla pudotettavaan versioon nähden on se, että sen pudottaminen rei'ittämällä laskuvarjoa konekivääreillä ei ole niin kauhean helppoa, ja samoin tuolla mallilla on se etu, että se voi välittömästi aloittaa taistelun vihollista vastaan, ja miehistö voi turvallisesti istua sen sisällä, mikä lisää operaation turvallisuutta. Toki on mahdollista pudottaa panssaroitu miehistönkuljetusvaunu miehistön ollessa sen sisällä laskuvarjolla, kuten tekstin alla olevassa liitteessä lukee. Mutta se kuinka turvallista tämä sitten on jää jokaisen oman päättelyn varaan.


Tankki on sen verran painava väline, että se tarvitsee ison laskuvarjon, ja kun tuo varjo avataan, niin sitten pitää noiden miesten mennä panssariin sisään. Ja tuossa operaatiossa sitten saattaa kulua arvokkaita sekunteja, koska varmasti vastapuoli yrittää tuolloin estää tämän välineen käyttöönoton hinnalla millä hyvänsä. Eli he varmaan suuntaisivat  tuollaiselle pudotuspaikalle koko liikenevän kalustonsa, jotta noita panssareita ei voisi ottaa käyttöön, mutta jos miehistöllä olisi mahdollisuus istua panssarissa, joka on välittömästi valmis taisteluun, niin silloin olisi vihollisella vähemmän mahdollisuuksia puuttua tuohon operaatioon. Eli eivät ne insinöörit mitään tyhmiä miehiä ole, vaikka jonkun mielestä nämä ihmiset ovat jotenkin turhia henkilöitä.

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,