Skip to main content

Autoa viritettäessä pitää aina muistaa se, että katu ei ole kilparata


Katu ei ole kilparata, ja sen verran kannattaa muistaa, että mikä tahansa auto kulkee sen verran kovaa, että sillä pääsee varmasti eroon omasta ajokortista hyvin helposti, ja missään nimessä ei ole taloudellisesti kannattavaa kaahailla kaduilla, koska vastaan tulee usein poliisisetä, joka ottaa sitten kortin pois, ja häntä ei muuten kannata lähteä karkuun. Autojen virittämisestä on aina välillä keskusteltu pitkään ja hartaasti. Omasta mielestäni auton virittämiseen tai oikeastaan siihen, miten se pitäisi turvallisesti tehdä, olisi ehkä kiinnitettävä vähän enemmän huomiota, koska joku aina välillä tekee noihin omistamiinsa moottoriajoneuvoihin hiukan muutoksia.


Autojen virittäminen on kokonaisuus, johon kuuluu sekä alustan että jarrujen oikeaoppinen muuttaminen, jotta ne vastaavat sitä tarvetta, mitä kohonneet tehot edellyttävät. Samoin kaiken maailman "cannon packeja", eli ilokaasuvirityksiä ei kannata ryhtyä koneisiin asentamaan, vaikka ne vaikuttaisivat viehättäviltä välineiltä, koska ilokaasua käyttävä ajoneuvo ei mene maassamme katsastuksesta läpi, ja myös koneiden virittämisessä esimerkiksi kaksipiirisellä polttoaineen suorasuihkutuksella, missä toiseen ruiskuryhmään suihkutetaan esimerkiksi nitrometaania liittyy sellainen ongelma, että moottori räjähtää hyvin helposti. Tuolloin moottorin paine nousee niin korkeaksi, että se rikkoo paikat, ja muutenkin tuon viritetyn moottorin kanssa kannattaa sitten kannattaa muistaa se, että paineen lisäksi sen lämpötila kasvaa, joten viritettyyn moottoriin kannattaa aina asentaa tehokkaampi jäähdyttäjä.


Mutta itse kyllä pidän tätä harrastusta muuten ihan mukavana asiana, jos vain auton virittäjä sattuu muistamaan, että autokilpailut pidetään kilparadoilla eikä liikenteen seassa. Kuitenkin aina välillä vastaan tulee tapauksia, jotka eivät osaa ajaa, niin kuin liikennesäännöt määräävät. Tuon takia lainvalvojilla pitää olla todella tehokkaat autot, jotta he voivat ottaa näitä henkilöitä kiinni, ja tietenkin heidän pitää varautua siihen, että pysäytettävällä henkilöllä on käytössään joku Ferrari Testarossa tai rekka allaan.


Tuon takia lainvalvojilla saattaa olla käytössään esimerkiksi "kirveslevyinä" tunnetut pysäytysvälineet, jotka ovat oikeastaan eräänlaisia uuden sukupolven piikkimattoja, joiden tarkoitus on repiä kaikki auton pyörät puhki, tai sitten ne ovat sellaisia, että jos vaikka rekka ajaa tuota levyä päin, niin sen alaosa nousee moottoria vasten, sekä nostaa samalla sitä ylös. Toinen vaihtoehto tuon auton pysäyttämiseen on käyttää sellaista piikkimattoa, missä piikit jäävät ikään kuin kumin sisään, mutta eivät irtoa tuosta välineestä, jolloin tuo piikkimatto sitten nousee etupyörän ripustusta vasten, eli uudet piikkimatot on tehty nimenomaan rikkomaan tuota auton alustaa, ja tekemään sille mahdollisimman paljon vahinkoa, jotta sillä ei enää tämän pysäytyksen jälkeen pääsisi ajamaan eteenpäin. Kuitenkin poliisiautojen pitää olla nopeita, jotta niillä saadaan sitten esimerkiksi nuo Ferrarit kiinni.


Eli kuten tiedämme, niin huipputekniikka on tullut myös tavallisiiin autoihin, ja siksi kaikkia vastaantulevia autoja kannattaa pitää poliisin virka-autoina. Ja vaikka ne muistuttaisivat ulkoisesti esimerkiksi jotain tavallista perhe-autoa, niin niillä on ehkä varsin vähän tekemistä normaalin auton kanssa. Niissä voi olla nestekidepinta, jossa on vaihtuvat värit, ja vasta kun autoja ryhdytään pysäyttämään, niin silloin kylkiin tulee tunnukset, ja tietenkin nuo pysäytysvalot voivat olla sellaiset, että ne paljastuvat, vasta  kun niitä tarvitaan.


Tietenkin niiden maskin sisään asennetut tutkat ja kamerat voivat taltioida nopeuksia automaattisesti, ja vasta kun vastaan tulee sellainen tapaus, jota kannattaa sakottaa, niin silloin tieto lähtee keskukseen, joka myös taltioi kaiken mitä tuolla autolla tehdään sen ollessa liikenteessä. Kun puhutaan auton virittämisestä, niin tietenkin esimerkiksi osassa rekoista on ilokaasulaitteita sekä polttoaineen esilämmitys varustukset, jotta ne voisivat toimia erittäin vaativissa olosuhteissa, joissa tarvitaan sitten erittäin kovaa suorituskykyä.

Niiden pohjalta voidaan suunnitella esimerkiksi sellaisia moottoreita, joita voidaan käyttää maksimiteholla pitkään, koska poliisiautojen pitää olla sellaisia, että ne saavuttavat kaikki ajateltavissa olevat kaaharit turvallisesti. Suurissa nopeuksissa auton alle tuleva ilma on ongelma, koska se sitten alkaa muodostaa ilmatyynyä auton alle, ja tuo ilmatyyny saa sen sitten nousemaan maasta ilmaan, jolloin seurauksena on onnettomuus. Vanhan ajan veturien puskuria muistuttava ilmanohjain tietenkin auttaa asiaa, mutta sen ongelma on keulan maavaran pieneneminen, mikä tuo vaikeuksia kaupungissa ajamiseen. joten noihin autoihin kannattaa asentaa sellainen etuosan ilmanohjain, joka laskeutuu alas, kun vauhti kasvaa eli silloin sen korkeus säätyy sen mukaan, miten kovaa autolla ajetaan.


Kyseisen  ratkaisun tarkoitus on luoda "ground effect" eli maaefekti, mikä tarkoittaa sitä että auton alle luodaan alipainetta, mikä imee autoa kohti tietä. Nuo poliisin käyttämät autot ovat usein vain virkakäyttöön varattuja, eli niitä ei edes myydä tavallisille ihmisille, ja joissakin noista autoista on varusteita, joita asennetaan vasta poliisin toimesta, ja koska en itse poliisi ole, niin en niistä sitten mitään kirjoita. Tietenkin tehokas moottori vaatii paljon ilmaa, joten siinä voisi olla alaslaskeutuva scooppi, joka kohoaa ylös, kun moottori tarvitsee lisää happea.


Mutta noiden huipputehokkaiden autojen ongelma on siinä, että yleensä tuollainen tehokas ilmanotto paljastaa auton "hi-performance"-ajoneuvoksi. Autoihin asennetusta ajotekniikasta tietenkin voidaan kirjoittaa vaikka mitä, eli noissa autoissa on kokeiltu esimerkiksi diesel-sähköisiä järjestelmiä, joissa jokaista pyörää varten on asennettu erillinen sähkömoottori. Se perustuu sellaiseen ajatukseen, että normaalin mäntämoottorin perään olisi asennettu "Wankel"-moottori tällaisia takaa-ajotilanteita varten, eli tuolloin auto ajaisi normaalilla mäntämoottorilla tavallista ajoa, mutta kun sillä halutaan ajaa kovaa, niin silloin tuohon auton vaihdelaatikkoon olisi asennettu "wankel"-eli kiertomäntämoottori, ja jos kaasu painetaan pohjaan, niin silloin tuohon erikoismoottoriin ohjautuu polttoainetta, ja muuten se ikään kuin pyörisi tyhjää tuon auton voimansiirron mukana. Mutta "Wankelin"ongelma on suuri polttoaineenkulutus, joten siksi tällaisen sähkömoottoriin perustuvan hybridimoottorijärjestelmän rakentaminen tekisi autosta taloudellisemman kuin Wankelin käyttö.


Tuo järjestelmä on se, mistä olen monta kertaa kirjoittanut, eli se on vastaava kuin mitä käytetään sukellusveneissä. Siinä polttomoottori pyörittää generaattoria, josta tuleva sähkövirta käyttää noita sähkömoottoreita, joilla saadaan sitten aikaan erittäin suuri nopeus, verrattuna normaaleihin polttomoottoreihin. Jos auto tehdään sellaiseksi, että siinä on joka pyörässä erillinen moottori, niin silloin voidaan tehdä sellainen liike, joka yleensä esitetään esimerkiksi amerikkalaisissa elokuvissa, ja se on "sudittamalla kääntäminen". Kyseinen  liike vaatisi vain napin, joka saisi pyöriä pyörittävät moottorit käymään eri suuntiin, jolloin auto kääntyisi paikallaan hyvin helposti.

https://kirjabloggaus.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,