Saturday, July 23, 2016

Taidetta sekä niihin piilotettuja ohjeita valinnoista, joita ihmisten pitää tehdä

Kuva I

Yllä olevassa kuvassa (Kuva I) on kuvattu kaksi naista, nunna sekä ilmeisesti kevytkenkäinen nainen, joka tanssii kuoleman kanssa. Tähän tauluun on piilotettu pieni viesti, nimittäin se että joskus ihmiset käyttävät naisia vain kilpenä. Todellisuudessa siihen on kuvattu sellainen tilanne, missä ihminen on jotenkin omistushaluinen. Samoin tässä vaiheessa henkilö teki ennen valinnan siitä, että haluaako hän jatkaa esimerkiksi papin tai jonkun muun virkamiehen uralla. Kyseinen taulu koski sekä tutkijoita, munkkeja, sotilaita sekä nunnia, joiden tekemät valinnat saattoivat merkitä esimerkiksi sitä, että hän ei koskaan saisi perustaa perhettä, eikä milloinkaan tehdä monia asioita, jotka ovat muille ihmisille aivan itsestään selvyyksiä. Kuvaan liittyvään kappaleeseen vievä linkki löytyy alta tai sitten voit klikata tätä riviä. Se vie kauniiseen kappaleeseen "Flandern in Not"

Kuitenkin hänen piti tietenkin tietää se,m että moni ihminen käyttää puolisoaan kilpenään, ja kuolema saattaa saada mitä viattomimman hahmon. Samoin tässä taulussa mietitään sitä, että onko kaikki aivan pakko sanoa jotenkin alentavasti? Kuva saattaa esittää tilannetta, missä toinen siskoista on vannonut nunnavalan, ja toinen sisaruksista sitten esittelee tanssitaitojaan, ja arvatkaa ottaako se tuota nunnaa aivoon? Kuten tiedämme niin, he ovat selin valtakuntaan, ja oikea sekä väärä katsotaan valtakunnasta päin, joten se valinta minkä me tavalliset ihmiset teemme saattaa vaikuttaa meistä aivan oikealta, mutta valtion mielestä se saattaa olla aivan väärin. Eli kuten tiedämme tuohon aikaan, mistä tämä taulu on peräisin nainen pääsi kouluttautumaan ainoastaan nunnavalan tai luostarilupauksen kautta, johon sisältyi naimattomuuslupaus, jonka rikkomisesta rangaistiin siten, kuin tuo luostarisääntö määräsi. 

Samoin tuo "kuolema" saattoi merkitä sitä, että maanihtien sekä ritarien ei tietenkään sopinut kovin railakkaasti ilakoida. Eli tämä asia saattoi sitten hiukan "häiritä" tuota nunnan luota lähtevää miestä, jolla kyllä saattoi olla häneen oikeasti aivan normaali suhde. Eli se että he eivät saaneet mennä virallisesti naimisiin tietenkin häritsi heidän esiintymistään yhdessä, mutta tuo että kyseinen maanihti jättää nunnan yksin osoittaa sen, että hän luottaa tuohon henkilöön, ja hänen vaitioloonsa sekä herättää muiden paikallaolijoiden luottamusta, että hän jättää nunnan hetkeksi yksin ilman pelkoa siitä, että tämä antaa kyseisen nihdin ilmi. Mutta missään nimessä tuon henkilön piti tietää, että jossain vaiheessa myös nunnilta loppui kärsivällisyys, mistä saattoi seurata ilmianto tai myrkyttäminen. Heidänkään ei tarvinnut loputonta kärsivällisyyttä osoittaa esimerkiksi yliopistoon pyrkivää henkilöä kohtaan, joka ei itse tee yhtään mitään. Toki he auttoivat henkilöä esimerkiksi oppimaan lukemaan tai muuten tukivat opiskelua, mutta esimerkiksi jatkuvasti palauttamatta jääneet kirjat sekä kehumiset nunnien kanssa vietetyillä öillä saattoivat sitten merkitä sitä, että lopulta joltain "paloi käämit" tuon asian kanssa. 

Mutta se mitä tässä taulussa myös viestitään, on se että myöskään nuo maanihdit eivät saa keskustella muiden kuin vertaistensa kanssa tietyistä asioista, jotka koskivat tuota viranhoitoa. Samoin myöskään kaikkia asioita ei tarvinnut kuitenkaan mainostaa, kuten kuvassa katsojasta oikealla seisova pari varmasti tulisi huomaamaan, jos he sitten levittelisivät tuon nunnan nuoruuden aikaisia asioita pitkin maita sekä mantuja. Jos tuon ehkä hyvinkin korkea-arvoisen naisen salaisuuksia leviteltiin tai häntä kohdeltiin kaltoin, niin siitä saattoi seurata syyte nunnan raiskaamisesta, ja siitä sitten inkvisiittori rankaisi armotta kuolemalla. 

Näet noiden "claustrumissa" eli sääntökunnassa tai luostariyhteisössä elävien naisten velvollisuus oli esimerkiksi käsitellä kuninkaan sekä paavi välistä kirjeenvaihtoa, joten jos tuo nunna paljasti tällaisia salaisuuksia, niin silloin ei edes korkea-arvoisinkaan mies ollut turvassa, koska paavin ja kuninkaan väliset keskustelut olivat luottamuksellisia. Samoin jos nainen tai mies kuului paavin tai kuninkaan sihteeristöön, ja häntä painostettiin paljastamaan salaisuuksia, niin silloin inkvisitio käytti noita rikollisia pelotteena, millä peloteltiin muita  ihmisiä tekemästä samaa kuin kyseiset henkilöt. Miehille, jotka päättivät mennä yliopistoon lukemaan oli luostaripalvelu melkein yhtä pakollista kuin naisille, koska jos he erehtyivät esimerkiksi harjoittamaan jumalanpilkkaa, tai heidän toimintansa ei ollut muuten vallitsevan teologisen näkemyksen mukaista, niin siitä sitten seurasi melko helposti kuolemantuomio. Näin olen myös miesten piti ymmärtää se, mikä oli yliopistoissa sopivaa toimintaa, ja mistä seurasi kerettiläistuomio sekä matka roviolle. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

The mathematical work that shakes the world.

"As a graduate student, Maryam Mirzakhani (center) transformed the field of hyperbolic geometry. But she died at age 40 before she coul...