Skip to main content

"Lentävä auto" eli halpa VTOL (Vertical Take-Off and Landing) lentokone voi ehkä joskus lentää jopa avaruuteen

Moller M400 "Skycar"
(Kuva I)

Unelma "lentävästä autosta" on ollut aina autotehtaiden mielessä, ja tällä termillä tarkoitetaan oikeastaan halpaa helikopteria, joka kykenee liikkumaan maassa kuin auto, ja nousemaan ilmaan silloin kuin kuljettaja haluaa niin tehdä. Mutta tietenkin tässä tapauksessa ongelmia tulee nimenomaan lentolupakirjojen kanssa, ja tuon takia tällaiset välineet ovat vielä suunnitteluasteella, mutta tietenkin niitä kehitetään kaiken aikaa. Ja joissakin suunnitelmissa on ollut sellainen aspekti, että nämä välineet tulisivat pelastuspalveluiden sekä erilaisten muiden laitosten käyttöön. Ja ehkä joskus tulevaisuudessa ne voivat myös olla jokaisen ihmisen ostettavissa. Mutta silloin voi olla niin, että tuo väline lentäessään käyttää autopilottia, eli sitä ohjataan jostain lennonjohdosta tai tietokonekeskuksesta eikä sen ajajalla ole ehkä edes mahdollisuutta saada "lentävää autoa" hallintaansa.


Kuitenkin on olemassa ajatus siitä, että joskus tulevaisuudessa aletaan rakentaa myös avaruusaluksia, joiden hinta olisi samaa luokkaa kuin nykyisten henkilöautojen, mutta tietenkin tuollainen pienikokoinen pystysuoraan nouseva sekä laskeva avaruusalus on vielä erittäin pitkällä toteuttamisestaan. Kuitenkin tuollainen väline olisi teoriassa mahdollinen, jos noissa laitteissa olisi mahdollista käyttää pientä ydinreaktoria, mikä sitten varustetaan turbogeneraattoreilla, joilla saadaan aikaan voimakas sähkövirta. Tuolloin voisivat SciFi-elokuvista tutut autoiksi naamioidut avaruusalukset olla totta, mutta käytännössä näitä välineitä ei ehkä kuitenkaan aivan meidän elinaikanamme tulla rakentamaan.

1950-luvun taiteilijan näkemys "lentävästä autosta"
(Kuva II)

Ydinvoiman vastustaminen on niin valtavan voimakasta, että en usko että kukaan oikeasti saisi lupaa varustella autoja tai helikopteria kevyellä synteettisiä radioaktiivisia alkuaineita kuten Einsteiniumia käyttävällä reaktorilla. Kaikkein villeimmissä visioissa voitaisiin tuollainen lentävä auto varustaa esimerkiksi paljon puhutulla MDD:llä (Magneto Dynamic Drive), mikä on oikeastaan pelkkä sarja magneetteja, jotka imevät moottorin etureunan ionisoimaa  kaasua tai nestettä lävitseen, jolloin alus ikään kuin imeytyy eteenpäin. MDD on siis toimiessaan moottori, joka tekisi tuollaisen auton tai jokamiehen avaruusaluksen mahdolliseksi. Tuolloin aluksen tai auton hytti pitää sitten tietenkin paineistaa kunnolla, ja varustaa esimerkiksi ohuella kullasta valmistetulla kerroksella, joka sitten suojaisi miehistöä säteilyltä.


Tai sitten heidän pitää käyttää avaruuspukuja koko operaation ajan, jolloin auton rakenteesta tulee kevyempi, kuin mitä se olisi painehytin kanssa. Ja tuolloin aluksen kestävyyttä voidaan parantaa päästämällä siitä kaikki ilma pois, jotta rakenteesta tulee mahdollisimman keveä. Näet kiertoradalla sitten pitäisi muistaa se, että kosminen säteily tappaa ihmisen hyvin tehokkaasti. Jos tuo ajoneuvo sitten varustetaan sähkömagneettisella suojakilvellä, niin silloin voidaan aurinkotuulen hiukkaset kääntää pois sen rungon läheltä, jolloin säteilysairauden riski laskee melko paljon.


Näet tuolloin saadaan poistettua Alfa ja Beta-hiukkaset, jolloin ainoastaan gamma-säteily jää jäljelle.Tälle asialle ei voida tehdä mitään, koska  Gammasäteily on elektromagneettista säteilyä, jota ei voi kääntää niin helposti pois kohteesta. Beta ja Alfa-säteet ovat ionisoituneita hiukkaisia eli atomin ytimiä sekä elektroneja, jotka ovat todella haitallisia ihmisille ja muille eläimille, koska osuessaan soluun rikkoo tuollainen ioni erittäin tehokkaasti solujen DNA:ta, mistä sitten seuraa lopulta syöpä. Saman tekee myös gammasäteily, mutta se ei niin helposti tuoha solujen DNA:ta. Joten tätä taustaa vasten voidaan ajatella, että nuo hiukkaset ovat paljon vaarallisempia kuin Gammasäteily, mutta se sitten lopulta rikkoo solujen tumien DNA:n.


Joten voidaan todeta että myöskään Gammasäteilyä ei ihminen tai mikään eliö kestä loputtomiin, vaan lopulta on aina edessä solun perimään kohdistuva mutaatio, mikä johtaa syöpään. Joten lopulta solut saavat liikaa säteilyä ja alkavat kuolla tai muuttua hyödyttömiksi elimistön kannalta, mikä tekee niistä syöpäsoluja. Kuitenkin siitä että jokin asia on teoriaa, on pitkä matka käytännön sovellukseen. Toimiakseen tämä auto vaatisi erittäin voimakkaan magneetin, jotta tuo moottori sitten saisi tarvitsemansa työntövoiman, ja missään nimessä mikään muu kuin ydinvoima ei saisi aikaan niin suurta tehoa, että WARP voisi toimia ilmakehässä. Tai sitten sähköä voidaan siirtää autoon tai alukseen langattomasti radioaaltojen avulla, jolloin nuo välineeseen kiinnitetyt magneettiseen rataan perustuvat moottorit kykenevät toimimaan tarpeeksi tehokkaasti.


Mikäli tuollainen ydinvoimaa käyttävä "lentävä auto" voidaan jossain vaiheessa rakentaa, niin silloin tietenkin se mullistaisi lähes kaiken innovaation, mitä voimme edes kuvitella, ja WARP-ajolla sitten voidaan teoriassa sitten ylittää valon nopeus, tai ainakin sillä voidaan saavuttaa tuo maaginen 300 000 kilometrin sekuntinopeus. Tuolloin voisimme sitten matkustaa ainakin omassa aurinkokunnassamme rajattomasti, mutta jos tuo auto tai avaruusalus riistäytyy hallinnasta kun se lähestyy Maapalloa, niin törmäyksessä vapautuu niin paljon energiaa, että koko planeetta saattaa räjähtää kappaleiksi.


Eli tämän takia näitä planeettojen väliseen lentoon tarkoitettuja "jokamiehen avaruussukkuloita" emme ehkä ihan heti tule näkemään autokauppojen ikkunoissa. Kun mietitään lentävän auton sotilaallisia sovelluksia, niin tietenkin tuollainen väline voidaan varustaa konetykeillä tai rakettikaseteilla, jolloin sillä voidaan hyökätä kohteeseen kuten lentokoneella. Ja noiden laitteiden nopeus on verraten suuri perinteisiin helikoptereihin nähden. Eli ylimmässä  kuvassa (Kuva 1.) oleva Moller 400 saavuttaa 491 km/h huippunopeuden. Joten sillä varmasti on potentiaalista käyttöä monissa tehtävissä.

https://kirjabloggaus.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,