Skip to main content

Tuhansia uusia robotteja astuu kohta vanhoihin ammatteihin, jotka vaativat ammattitaitoa, mutta ovat samalla myös hyvin mekaanisia




Rekkakuski ovat ammattilainen, joka ehkä katoaa kohta liikenteestä täysin, jos Tesla-yhtiöiden sekä Googlen suunnitelmat tuoda tuhansia autopilotin avulla kuljetettavia rekkoja maanteille. Nuo robottirekat eivät tarvitse kuljettajia ollenkaan, vaan niiden toiminta perustuu tekoälyyn sekä niiden sisällä olevien tietokoneiden kykyyn jakaa resurssejaan muiden tietokoneiden kanssa Internetin yli, mikä sitten tietenkin tekee noiden tietokoneiden vaatimustasosta inhimillisen.


Silloin ei tietenkään tarvita mitään erityisen tehokkaita tietokoneita, koska noissa automaattiohjauksella toimivien ajoneuvojen tietokone voi pyytää muiden tietokoneiden resursseja apuun käyttäen 4G-dataa sekä langattomia tietoverkkoja hyödykseen. Tuollaisten verkottuneiden tietokoneiden toiminta on samanlaista kuin autonomisesti toimivien nanohelikopteriparvien toiminta on.


Tuolloin noiden verkossa olevien laitteiden IP-osoite on sama, mikä tekee niiden tietokoneista sellaisen, että kaikki nuo verkkoon liitetyt tietokoneet muodostavat ikään kuin yhden valtavan tietokoneen, jolla voisi olla erittäin suuri laskentakapasiteetti, jolloin nuo nanohelikopterit voivat toimia hyvin itsenäisesti. Sama tietenkin koskee kaikkia muitakin tuollaiseen dataverkkoon liitettyjä laitteita.


Kyseisessä spekulatiivisessa tapauksessa voisi olla niin, että esimerkiksi moottoriteillä voisi automaattiohjausta käyttävä auto sitten liikkua ilman ajajaa, jos vain sen ohjelmoija muistaa, että maanteillä väistetään aina jarrua painamalla, jotta hän ei luo ohjelnistoa, joka sitten tekee esimerkiksi yllättävässä tilanteessa sellaisa asioita, mitä normaali ihminen ei tekisi ainakaan tahallaan, mutta jos auton eteen syntyvää yllättävää tilannetta ei olla ohjelmistoa kehitettäessä huomioitu, niin silloin seuraa erittäin ikäviä vaaratilanteita Ja sitten tietenkin voi kuljettaja puuttua toimintaan, jos eteen sattuu tulemaan odottamaton este. Mutta toki tekoäly voidaan ohjelmoida sellaiseksi, että se huomioi esimerkiksi asfalttityöntekijöiden sekä poliisien käsimerkit, ja osaa välttää kolariautoja sekä ihmisiä.


Kuitenkin voidaan ajatella sellaista tilannetta, että joku sitten ottaa tällaisen rekan hallintaansa tietokonemurron avulla, niin silloin tietnekin voi edessä olla hyvin vakavia vaaratilanteita, ja muutenkin autojen tietokoneistuksen lisääminen voi aiheuttaa katastrofin, jos tuo autoissa oleva "musta laatikko" hakkeroidaan. Ja se mikä lisää riskejä on tietenkin autojen "chippaaminen" esimerkiksi asentamalla siihen ohjelmiston, missä polttoaineen seossuhteita sekä syöttötehoa lähdetään muuttelemaan niin, että auton moottorista saadaan lisää tehoa irti.


Tuolloin voi ohjelmiston valmistaja tai suoritusarvojen muuttaja tehdä virheen, ja muuttaa vahingossa esimerkiksi auton ABS-jarrujen säätöä, jolloin voi tapahtua hyvin ikäviä asioita, kun auto kääntyy ympäri tiellä, jos sen toinen etujarru ei sitten enää tottelekaan jarruja. Toinen hyvin hyytävä tapa toimia on mahdollisesti jo käytössä.


Kyseisessä tapauksessa  auton moottoritilassa olevan USB-tikun paikalle liitetään esimerkiksi mokkula, jonka avulla auto sitten voidaan ottaa hallintaan. Näin on edessä hyvin ikävä tilanne, jos hakkeri haluaa esimerkiksi kytkeä auton jarrut päälle keskellä moottoritietä, tai vaihtaa vakionpeuden säätimen kalibroitia, jolloin auto sitten lähtee liikkeelle hyvin kovalla vauhdilla.



Tietenkin jos käytössä on autopilotti, joka hakkeroidaan, niin silloin tietenkin voidaan ajatella, että joku voisi tuolloin tehdä tällaisella autolla etäohjatun täydellisen rikoksen, missä sitten ainoastaan moottoritilassa oleva mokkula on todisteena siitä, että auto on otettu hallintaan ennen törmäystä. Eli tuon jälkeen voi hakkeri poistaa luomansa ohjelmiston auton tietokoneelta, kun hän on ensin töytännyt tuolla autolla rekan alle.

https://marxjatalous.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,