Skip to main content

Kartelli eli hintojen tai kilpailun sopiminen yhtiöiden välillä on rumaa liiketoimintaa


https://yhteiskuntajakansa.blogspot.com/


Kimmo Huosionmaa

Onko saksalaisilla autonvalmistajilla likainen sopimus keskenään, että tietyille asiakkaille myydään ikään kuin huonompia autoja? Tällä tarkoitetaan uuden katalysaattoreissa käytettävän sekä puhtaan palamisen takaavan tekniikan sekä muusta tekniikasta, joka alentaa saastuttamista. Tätä asiaa tutkii euroopan unionin kilpailua valvova komissio, ja tämä asia merkitsee sitä, että yhtiöt ovat tehneet kartellin, sopiessaan että ne eivät kilpaile saateettomien autojen kehittämisessä.  Näihin autotehtaiden sopimuksiin sekä erilaisiin muihin käytänteisiin liittyy paljon asioita, joista on aina välillä tehty juttuja jopa erilaisiin tuomioistuimiin.


Yksi niistä liittyy erilaisiin luksus autoihin, joita käytetään yhtiöiden edustusautoina. Eräiden tarinoiden mukaan joillakin asuinalueilla asuville ihmisille ei joskus saanut myydä autoja, jotka saavat nämä luksus-autot kiinni. Tällaisia tarinoita kerrotaan eri variaatioina lähes jokaisesta kuolemattomasta autosta kuten Cadillac Fleetwood Eldoradosta sekä Mercedes 500SEL, ja myös Tshaikasta on olemassa vastaava tarina. Mutta kuten varmaan tiedätte, niin tällaisia urbaaneja legendoja kerrotaan myös muskeli autoista, eli korkeasti viritetyistä V-8 moottorilla varustetuista Pony-autoista, joita aikoinaan ruuvattiin kasaan Detroitissa, kun bensiini oli halpaa.


Urbaanin legendan mukaan esimerkiksi 426 HEMI:iä koneenaan käyttäviin autoihin oli saatavissa kahta kokoa vaihteiston rattaita. Tuo kokoero koski korkeimman vaihteen välityksiä, ja tuon tarinan mukaan pienempiä rattaita laitettiin niihin laatikoihin, joita myytiin huonompiosaisten lähiöihin. Ja noita suurempia rattaita myytiin sitten hyvällä tai kalliilla alueella asuvien autoihin, jotta nämä pääsevät pakoon noita muita autoja. Eli tuollaisia tarinoita autoista kerrotaan. Kuitenkin jos puhutaan saasteista sekä erityisesti uusien autojen tekniikasta, niin silloin tietenkin voidaan sanoa, että tällaisessa sopimuksessa autovalmistajien kesken saattaa olla sellainen vähän lapsellinen ajatus takana. Nimittäin se että jos kaikki osapuolet rikkovat lakia, niin saadaan aikaan lain muutos.


Mutta kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, niin silloin kun tätä tehdään, niin edessä on erittäin suuret maksut. Ja kun kyse on kartellista, niin jos voidaan osoittaa se, että autotehtaan ovat tehneet sopimuksen keskenään, niin silloin pitää muistaa, sellainen asia kartellista, että se joka tekee asiasta ensin ilmoituksen selviää rangaistuksetta. Joten tämän takia kartelli-syytettä kannattaa pelätä, koska vaikka ilmoittaja olisi itse kartellin takana, niin lain mukaan tuo osapuoli ei saa syytettä eikä sen tarvitse korvauksia maksaa. Tämä asia on muuten hyvin erikoista. Se koskee vain kartelleja, eikä tällaista pykälää juurikaan ole missään muussa laissa.


Tuon pykälän tarkoitus on estää se, että joku ehdottaa kartellia pöydässä. Tämän jälkeen sitten tästä ehdottelusta sekä ilmiannosta tulee muuten erittäin ikävä asia, jossa lakimiehet kulkevat nauhurit taskuissaan etsimässä uhria, joka sanoo “kyllä” väärässä paikassa. Silloin saattaa joku juristi saada päähänsä sen, että hän ryhtyy syyttämään toisia kartellista, mikä tarkoittaa oikeastaan hinnan sopimisesta yhtiöiden välillä.


Mutta jos sopimus koskee esimerkiksi sitä, että yhtiöt eivät kilpaile keskenään jostain asiasta, niin silloin saattaa kyse olla myös kartellista. Tuolloin syyttäjät ottavat asian esille sillä tavoin, jotta yhtiöt ovat tehneet sopimuksen esimerkiksi tekniikan kehittämisestä yhdessä. Jos joku valmistaja kehittäisi sellaisen saasteita koskevan ratkaisun, että se olisi ylivoimainen, niin silloin voisi käydä niin, että tämä valmistaja saa yliotteen muista kehittämällä parempia autoja, ja jos muut eivät saa laskettua päästöjä tuon valmistajan tasolle, niin tulos olisi mahdollisesti muiden valmistajien tuottamien uusien autojen ajokielto, joka voisi olla tuhoisa noille valmistajille.


Kun tämä asia sitten menee oikeuteen, niin silloin tietenkin lakimiehet sanovat, että tuon sopimuksen tarkoitus oli vain taata se, että kaikki autonvalmistajat voivat jatkaa toimintaansa. Tällöin tuon sopimuksen merkitys olisi se, että kukaan auton valmistaja ei kilpaile toista pois rakentamalla autoja, jotka olisivat saaste-tekniikan osalta ylivoimaisia, jolloin sitten muiden valmistajien autot pantaisiin myyntikieltoon, ja siitä seuraa konkursseja, jos sitten tätä jatkuisi vuosien ajan.



Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,