Skip to main content

GPS saattaa helpottaa autolla ajamista sekä tehostaa liikenneturvaa


https://yhteiskuntajakansa.blogspot.com/

Kimmo Huosionmaa

Jostain olen kuullut, että autoihin olisi ideoitu sellainen nopeuden säädin, jonka toiminta perustuu GPS-paikantimeen, ja jos tuollainen tarkkuus-GPS säätää ajonopeutta, niin silloin ei enää periaatteessa tarvitsisi nopeutta valvoa, mutta tietenkin tuollainen laite vaikeuttaa ohituksia. Toki nuo autot voidaan varustaa myös napeilla, jotka sallivat ohituksen, ja tietenkin jos käytössä on tehokas tietojärjestelmä, niin tuo auton ajamista tai ajonopeutta säätelevä systeemi voisi olla sellainen, että se huomioisi myös ohituskieltoalueella olemisen. Peltipoliisi eli automaattisen liikennevalvonnan kamera räpsähtää usein turhan takia, ja siitä sitten seuraa lasku veronmaksajille, koska suurin osa näistä kuvista on sellaisia, että ne aiheuttavat vain huomautuksen, ja se ei tietenkään tuo tuloja valtiolle.


Mutta vaikka peltipoliisin kuvaan joutuminen edes tai ainakaan huomattavan ylinopeuden takia ei ole varmaan kenestäkään mukavaa, niin kuitenkin ainakin toistaiseksi ajonopeutta valvotaan edelleen viranomaisten toimesta, ja kun lasku sitten tulee kotiin, niin silloin ainakin tietää, että on tullut ajettua ylinopeutta. Ja kun ihmisiltä kysytään, että "onko mukavaa maksaa sakkoja", niin totuuden mukaisesti he sanovat, että heistä se ei ole mikään mukava asia. Ja tuo sakko on tarkoitettu rangaistukseksi. Toki on esitetty ajatuksia siitä, että autoihin asennetaan esimerkiksi GPS-laitteeseen perustuva nopeuden säätöjärjestelmä, joka toimii kuten kaasupoljin, ja säätää moottoriin menevää polttoainetta.


Tällöin tuo järjestelmä ainakin teoriassa estää täysin ylinopeuden ajamisen, eikä tuon järjestelmän toteuttaminen ole mitenkään mahdotonta. Ja toki GPS:n avulla voidaan kerätä tietoja siitä, miten raskas ihmisten kaasujalka on, eli puhelimessa olevan paikantimen nopeus voidaan määritellä siitä, miten nopeasti ne siirtyvät paikasta toiseen, ja tuolloin järjestelmänvalvoja vain määrittää kaksi pistettä, joiden välillä kulutettu aika voidaan suoraan muuttaa nopeudeksi. Se että esimerkiksi järjestelmä huomioi ohituskiellon perustuu siihen, että kieltoalue tallennetaan tuohon tietojärjestelmään, ja sitten vain GPS paikantaa ajoneuvon, ja silloin tietokone saa käyttöönsä kaikki tuolla alueella olevat rajoitukset sekä mahdolliset poikkeamat normaalista käytännöstä.


Kyseinen laite mahdollistaa sen, että kuljettaja voi saada etukäteen tiedon siitä, että jos hän saapuu tietyömaan kohtaan, tai että edessä on jonoa. Mutta aina jos puhutaan siitä, että auto ajaa itsestään, niin tällaiset järjestelmät pitää  tehdä niin, että tietokone voidaan ohittaa niin, että rattia vain käännetään. Eli vielä toistaiseksi robottiauton kuljettajan pitää olla hereillä, ja nuo autot voivat olla paljon vaarallisempia kuin tavalliset, jos kuljettaja sattuu nukahtamaan. Tämän takia noissa autoissa pitää olla järjestelmä, joka valvoo sitä, että kuljettaja pitää käsiä ratissa.


Eli tuolloin ohjauspyörä pitää varustaa painokytkimellä, joka tunnistaa sen, että kuljettaja pitää siitä kiinni, kuten autokoulussa on opetettu. Samoin kamera voi valvoa sitä, että kuljettajan silmän räpyttelyn tiheyttä, jolloin äänimerkki ilmoittaa, että kuljettaja on väsynyt. Ja jos tuohon signaaliin ei reagoida, niin silloin tulevaisuuden auto voi ilmoittaa hätätilanteesta poliisille. Mutta menee vielä pitkän aikaa siihen, että robottiauto muuttuu todella autonomiseksi, niin että ne voivat huristella ilman kuljettajaa kadulla.


https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/is-peltipoliisien-turhat-rapsahdykset-maksavat-veronmaksajille-miljoonia/7071396#gs.AJI8Jkc

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,