Skip to main content

Werner Holmbergin metsä-aiheiset taulut kertovat siitä, millainen maailma oli joskus kauan sitten.


"Metsä sadeilmalla"
Werner Holmberg, 1859
(Kansallisgalleria)

Kimmo Huosionmaa

Kun puhutaan taiteesta ja nimenomaan suomalaisesta kansallisromantiikasta, niin tietenkin kaikki ovat nähneet sekä Akseli Gallen-Kallelan että myös Eero Järnefeltin maisemakuvia. Samoin tietenkin metsä-aiheisia maalauksia teki sellainen nimi, kuin Werner Holmberg (1830-1860), joka on onnistunut ikuistamaan sellaisia metsiä, ja asioita, joita voisi kuvitella oikeasti tapahtuneeksi. Ne kertovat jotain siitä, millainen oli sellainen tavallinen päivä jossain maaseudulla, silloin kun maamme oli ikään kuin uinumassa sekä odottamassa sitä, että se herää kuorestaan sekä alkaa elää itsenäisen kansakunnan vapaata elämää. Se tietenkin oli noiden taiteilijoiden aikana lähinnä utopiaa lähenevä asia, joka varmaan oli samanlainen kuin, jos joku sitten tavoittelisi Kuuta taivaalta.


Nuo upeat maalaukset ovat ikään kuin jäänne siitä, mitä suomalainen maalaismaisema oli silloin kauan sitten. Kun tarkastellaan esimerkiksi juuri Werner Holmbergin töitä “Metsä sadeilmalla” (1859) sekä “Suomalainen metsämaisema” vuodelta (1859), niin silloin tietenkin noista töistä voidaan havaita sellainen asia, että niissä puut kuvataan tavattoman suurina. Näistä tauluista välittyy ikään kuin Viikinki-aikaan sijoittuva tarina “Maailman puusta”, mikä säilöö kaiken maailman elinvoiman itseensä. Tuollainen tarinoiden puu on valtavan suuri, ja sen oksilla ylijumala Odin lepää ja lähettää kaksi korppiaan selvittämään ihmisten asioita, sekä kantamaan niitä hänelle, jotta tuo ylijumala voisi sitten tehdä niiden pohjalta päätöksiä. Mutta kun palaamme Viikinkien myyteistä tähän Holmbergin maalaustyöhön, niin niissä puu kuvataan elinvoimaisena sekä ikään kuin voiman hahmona, joka salaperäisenä vangitsee katsojan katseen.


"Suomalainen metsämaisema"
Werner Holmberg, 1859
(Kansallisgalleria)

“Suomalaisessa metsämaisemassa” on kuvattu ikään kuin jonkinlainen massa, joka syöksyy kohti puuta. Tuo puu taas vaikuttaa olevan irti alustastaan. Se on kuin korissa, ja tässä kuvassa vaikuttaisi olevan myrskyinen ilma. Toisinaan taas näen tuon puun syöksyneen taivaalta maahan, ja se seisoo kuin keihäänheittäjän keihäs keskellä tannerta, tai ainakin omasta mielestäni tuo puu vaikuttaa jotenkin keinotekoiselta. Tai sitten se on kaupungin puisto-osaston tuoma.


Tuollainen tapa kuvata puuta varmasti on ollut hyvin mielenkiintoinen, ja Holmberg oli ihminen, joka mielellään kuvasi luontoaiheita. Mikäli Holmbergin elämää ajatellaan noita hänen töitään vasten, niin suurimman osan luomistyöstään tuo nuorena nukkunut taiteilija teki Saksassa, ja ehkä hänellä oli käytössään joitakin piirroksia siitä, mitä hän aikoi maalata, mutta saattoi tietenkin olla niin, että Werner Holmberg maalasi kuvia saksalaisista vaunuista sekä maisemista, ja sitten hän vain tyylitti ne vastaamaan kuvaa Suomalaisesta maisemasta. Ja tietenkin osa hänen kuvistaan saattoi olla synteettisiä. Eli hän saattoi maalata mielikuvituksen sekä oman muistinsa varassa. Se mikä tekee Holmbergista hyvin mielenkiintoisen ihmisen on se, että hän kuoli vähän turhan nuorena. Tuo mies oli vain 30-vuotias kuollessaan. Jostain syystä hän tiesi ennen keuhkotautia kuolevansa nuorena, ja sitten tietenkin herää kysymys, että missä vika oikeastaan oli, kun tuo mies tämän asian ikään kuin ennalta näki?


Kun ajatellaan sitä, että hän liikkui paljon luonnossa tehden työtään, niin on hiukan ihmeellistä, että hän sitten tunsi olevansa jotenkin sairas. Hän sitten keuhkotaudin murtamana menehtyi kaksi vuotta sen jälkeen, kun tuo mies sai 28 vuotiaana professuurin Weimarin akatemiaan. Hän kieltäytyi tehtävästä, koska tiesi kuolevansa, joten itseäni kyllä kiinnostaisi tietää se, mistä hän tuon tiedon sai? Näet kukaan taiteilija ei varmasti tuosta tehtävästä kieltäytynyt, koska se takasi toimeentulon sekä myös sen, että taiteilija sai oppilaita. Eli tuolloin varmaan oli jonkun mielessä käynyt kysymys, “missä nyt mennään?", kun Holmberg tuon viran hylkäsi.

Lähteet

“Metsä sadeilmalla”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4_sadeilmalla

“Suomalainen metsämaisema”



https://pimeakronikka.blogspot.fi/p/werner-holmbergin-metsa-aiheiset-taulut.html

Comments

Popular posts from this blog

Schrödinger's cat: and the limits of that idea.

"In quantum mechanics, Schrödinger's cat is a thought experiment concerning quantum superposition". (Wikipedia, Schrödinger's cat). But the same thing can use as model for many other thought experiments.  Sooner or later, or at least in the ultimate end of the universe, the Schrödinger's cat will turn into wave movement. The information that this cat involved exists but the cat does not exist in its material form. The information doesn't ever vanish. It just turns its shape.  We are all trapped in the universe and time. The universe is the space that is entirety to us. There are no confirmed other universities. But the multiverse is a logical continuum for the expanding galactic megastructures.  The problem with natural things is this. They are black and white. They exist or do not exist. Could there be something, that exists and not exists at the same time?  Scrödinger's cat is thinking experiment about case their cat is not dead or not alive. But in this...

The string theory offers a new way to calculate Pi.

"Scientists discovered a new series for pi through string theory research, echoing a 15th-century formula by Madhava. By combining Euler-Beta Functions and Feynman Diagrams, they modeled particle interactions efficiently. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Leap in Mathematics) People normally think that. The pi is the ratio of the circumference circle's circumference to the circle's diameter. The Pi is a mathematical constant 3.14159..., the endless decimal number. The Pi is interesting because developers can use that decimal number to make the encryption algorithms stronger.  The idea is that the encryptions program hides the message's original ASCII numbers by multiplicating those numbers with some decimal number. Or the system can add some numbers to those ASCII numbers.  "Aninda Sinha (left) and Arnab Saha (right). Credit: Manu Y" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Le...

There are always more than three actors in the real world.

"An international research team is advancing precision timekeeping by developing a nuclear clock using thorium isotopes and innovative laser methods, potentially transforming our understanding of physical constants and dark matter. (Artist’s concept.) Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Unveiling the Thorium Nuclear Clock and Its Time-Twisting Secrets) From Three-body problem... There are no pure three-body systems in nature. There are always more than three components in the system. For making real three-body systems we must separate those three bodies from the environment. Otherwise, there are stable effects. But nobody can predict some effects like distant supernova explosions or sun eruptions.  And one of those things that affect all bodies is time. When radioactive materials decay. That affects the stability and symmetry of the object.  Energy levels affect the existence of things like neutrons. The thorium atom clocks are next-generation tools for time measurement....