Skip to main content

Mietteitä siitä mitä Hvittorpin kartano toi minulle eräänä juhannuksena.

Kuva IA

Hvittorpin kartano (Kuvat IA ja IB) on varakkaan apteekkarin pojan Westerlundin rakennuttama rakennus Hvitträskin järven rannalla. Sen on suunnitellut nimellä kolmikko Gesellius, Lindgren, Saarinen,  ja taloa voidaan ehkä väittää noiden miesten tekemäksi tutkielmaksi, jonka he tekivät myöhemmin valmistuvaa Hvitträskin kartanoa varten. Hvittorpin kartanossa sekä sen alueella on hyvin jyrkkiä rappusia (Kuva II) , joten se ei ehkä sovi aivan kaikkein huonojalkaisimmille yksin käytäväksi kohteeksi. Paikan omistaa Espoon seurakuntayhtymä, eli se on yksityisaluetta, missä järjestetään erilaisia seminaareja sekä koulutuksia.
Kuva IB

Nuo arkkitehdit olivat aikansa nimekkäimpiä miehiä omalla alallaan, ja heidän kynänjälkensä näkyvät myös esimerkiksi Kansallismuseossa tai oikeastaan sen talossa. Tämä kartano on siitä merkillisen, että sen toinen sivu on lautaa ja toinen taas kiveä, ja sen edessä on keinotekoinen saari, mikä lienee toiminut jonain kuhertelupaikkana, ja kaikesta näkee talon olevan sellainen, mihin on haluttu panna rahaa ja aikaa. Se että tuo talo on toiselta puolen puuta ja toiselta kiveä tekee siitä erittäin mielenkiintoisen näköisen, että se on kuin kaksi taloa, riippuen siitä mistä päin sitä katsoo. Ehkä siihen on sisällytetty viesti, jonka mukaan joku asia voi olla hyvin karu tai viehättävä, riippuen siitä, miltä kantilta sitä katsoo. Eli noilla miehillä oli oma tapansa viestiä muiden ihmisten kanssa, ja he saattoivat piilottaa noihin töihinsä erilaisia piiloviestejä ikään kuin huumorin kannalta.

Tuossa taloprojektissa sekä sen miljöössä on suuri taiteilija Gesellius kumppaneineen saanut toteuttaa varmaan itseään hyvin vapaasti. Ja ehkä idea tuosta keinotekoisesta saaresta oli lähtöisin Saariselta, tai ehkä tuo outo nimi sitten sai aikaan sen, että joku tuosta kolmikosta ideoi talon edessä olevan saaren valmistamisen. Joskus olen ajatellut, että nuo arkkitehdit saattoivat kiristää tuon projektin itselleen, koska tuon talon valmistaminen ei mikään kovin halpa projekti ollut. Talon mielenkiintoinen yksityiskohta on kuvassa kaksi (Kuva III) olevat lasimaalaukset, joissa olevat kuvat viittaavat uuspakanismiin tai uskonnon vastaiseen asenteeseen.

Kuva II
Tuossa talossa ei paljoa alkuperäisestä sisustuksesta ole jäljellä, lukuun ottamatta katosta riippuvaa massiivinen kattokruunua (Kuva IV) , joka on hiukan erikoinen. Tuollaiset kattokruunut olivat yleensä merkkejä siitä, että tällaiset tilat oli varattu isäntäväen omalle sisäpiirille. Joskus olen miettinyt sitä, että miksi tuohon aikaan taiteilijat juhlivat niin paljon, ja mistä he rahat tuohon toimintaan ottivat? Jos tuo talo oli sellainen, että tuon kiinteistön velat oli maksatettu noilla arkkitehdeillä, niin silloin talon isäntä olisi ollut tuo arkkitehtikolmikko tai se, jonka hallussa velkakirjat olivat. Eli tällä tarkoitan, että mistä tuo apteekkarin poika sai rahaa tähän projektiin?
Kuva II

Tuo rakentaminen sekä arkkitehtien työ ei mitään halpaa varmaan silloinkaan ollut, koska tuolloin suuria määriä tiiliä sekä muita rakennustarvikkeita piti kuljettaa läpi Kirkkonummen metsien, ja siksi ajattelen että Westerlundilla varmaan ei ollut puutetta käteisestä, kun hän tuon talon valmistutti itselleen, ja tuon jälkeen sitten siellä ilmeisesti juhlittiin melko riehakkaasti. Aina välillä olen ajatellut, että miten Gesellius sekä hänen toverinsa ovat noita melko rahakkaita suunnittelutöitä saaneet, kun heillä ei tuolloin ollut vielä nimeä? Eli rahoittiko joku sitten heidän varsinaisten asiakkaiden lisäksi noita rakennuksia?

Kun mietitään sen ajan kansallisromanttista aikaa, niin tuolloin tietenkin myös muissa maissa oli meneillään kansallisen heräämisen aikaa. Esimerkiksi Suomen suuriruhtinaskunta oli sopiva alue  myös muiden kuin vain Suomalaisten kansallisaatteen kannattajien kokoontumispaikaksi, koska Tsaari ei kovin usein täällä korpimaassa käynyt, vaan hänen vierailunsa rajoittuivat lähinnä Helsinkiin.

Ja kun mietitään sitä että Kirkkonummi on ollut melko lähellä Helsinkiä, niin noiden kansallisromantikkojen tapaamisia on saatettu järjestää tuolla Kirkkonummen metsissä, koska paikka oli verraten lähellä Helsinkiä, mutta samalla niin etäällä, että sinne eivät santarmit yllättäen saapuneet, ja ehkä tuossa talossa tapailivat myös Baltian sekä Suomen vapaamuurarit ja muut kansallisromanttiset piirit, ja ehkä he kävivät keskusteluja myös Ruotsin tai Saksan edustajien kanssa mahdollisesta aseellisesta avusta.

Samoin nuo henkilöt saattoivat tietenkin majoittua noihin taloihin, jos heidän piti oleskella vähän kauemmin maassa, mutta tämä on vain arvailua. Kun mietitään noiden henkilöiden yletöntä juhlimista, niin itse olen sitä mieltä, että se saattoi kyllä olla selittelyä jollekin muulle toiminnalle, koska ainakaan Sibelius ei kovin suuria maksavaurioita ollut saanut, koska hän kuoli 91-vuotiaana.

Gesellius kuoli kuitenkin verraten nuorena eli 42-vuotiaana kurkkusyöpään, ja saattaa olla niin, että tuota kuolemaa oli nopeutettu tahallaan. Kuitenkin tuo asia on vain arvailujen varassa, eikä mistään myrkytyksistä ole koskaan saatu todisteita, jotka olisivat tuoneet historioitsijoille todisteita myrkyistä. Mutta jos Gesellius olisi juonut karsinogeenista myrkkyä, niin silloin hän olisi voinut saada tuollaista ainesta elimistöönsä.
Kuva IV

Tai sitten ehkä puutarhoissa käytettävää myrkkyä olisi “dipattu” sikareihin tai savukkeisiin. Tuosta mietteestä sitten muuten on poikinut melko vakava mielikuva siitä, että tuo apteekkarin poika Westerlund oli ehkä saattanut laittaa heroiinia noihin tiloissa käytettäviin kynttilöihin, jotta henkilöt jotka taloon tulivat olisivat olleet suopeampia noiden miesten pyynnöille.

Kyseinen heroiini olisi ehkä valettu kynttilöihin, jotka laitettiin pyöreään kattokruunuun, ja sitä oli tuolloin ehkä hankittu Westerlundin apteekista. Ja jos tuon aineen polttamisen yhteydessä olisi Gesellius samalla tupakoinut, tai sitä olisi lisätty savukkeisiin, niin silloin hän olisi varmasti alkanut polttaa valtavat määrät savukkeita, jolloin tuo mies olisi ehkä saanut hyvin nuorena kurkkusyövän.


Tuo Hvittorpin kartano on hyvin merkillinen, koska se on puoleksi puuta ja puoleksi kiveä. Se ikään kuin symboloi virka-asemaa, joka on muihin nähden kiveä, mutta päällikön edessä se on puuta, tai sitten tietenkin se voisi symboloida esimerkiksi linnoitusta, joiden pitää olla vihollista vastaan kiveä, mutta kapinan sattuessa sen pitää olla valloitettavissa.

Comments

Popular posts from this blog

Schrödinger's cat: and the limits of that idea.

"In quantum mechanics, Schrödinger's cat is a thought experiment concerning quantum superposition". (Wikipedia, Schrödinger's cat). But the same thing can use as model for many other thought experiments.  Sooner or later, or at least in the ultimate end of the universe, the Schrödinger's cat will turn into wave movement. The information that this cat involved exists but the cat does not exist in its material form. The information doesn't ever vanish. It just turns its shape.  We are all trapped in the universe and time. The universe is the space that is entirety to us. There are no confirmed other universities. But the multiverse is a logical continuum for the expanding galactic megastructures.  The problem with natural things is this. They are black and white. They exist or do not exist. Could there be something, that exists and not exists at the same time?  Scrödinger's cat is thinking experiment about case their cat is not dead or not alive. But in this...

The string theory offers a new way to calculate Pi.

"Scientists discovered a new series for pi through string theory research, echoing a 15th-century formula by Madhava. By combining Euler-Beta Functions and Feynman Diagrams, they modeled particle interactions efficiently. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Leap in Mathematics) People normally think that. The pi is the ratio of the circumference circle's circumference to the circle's diameter. The Pi is a mathematical constant 3.14159..., the endless decimal number. The Pi is interesting because developers can use that decimal number to make the encryption algorithms stronger.  The idea is that the encryptions program hides the message's original ASCII numbers by multiplicating those numbers with some decimal number. Or the system can add some numbers to those ASCII numbers.  "Aninda Sinha (left) and Arnab Saha (right). Credit: Manu Y" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Le...

There are always more than three actors in the real world.

"An international research team is advancing precision timekeeping by developing a nuclear clock using thorium isotopes and innovative laser methods, potentially transforming our understanding of physical constants and dark matter. (Artist’s concept.) Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Unveiling the Thorium Nuclear Clock and Its Time-Twisting Secrets) From Three-body problem... There are no pure three-body systems in nature. There are always more than three components in the system. For making real three-body systems we must separate those three bodies from the environment. Otherwise, there are stable effects. But nobody can predict some effects like distant supernova explosions or sun eruptions.  And one of those things that affect all bodies is time. When radioactive materials decay. That affects the stability and symmetry of the object.  Energy levels affect the existence of things like neutrons. The thorium atom clocks are next-generation tools for time measurement....