Skip to main content

Mietteitä siitä mitä Hvittorpin kartano toi minulle eräänä juhannuksena.

Kuva IA

Hvittorpin kartano (Kuvat IA ja IB) on varakkaan apteekkarin pojan Westerlundin rakennuttama rakennus Hvitträskin järven rannalla. Sen on suunnitellut nimellä kolmikko Gesellius, Lindgren, Saarinen,  ja taloa voidaan ehkä väittää noiden miesten tekemäksi tutkielmaksi, jonka he tekivät myöhemmin valmistuvaa Hvitträskin kartanoa varten. Hvittorpin kartanossa sekä sen alueella on hyvin jyrkkiä rappusia (Kuva II) , joten se ei ehkä sovi aivan kaikkein huonojalkaisimmille yksin käytäväksi kohteeksi. Paikan omistaa Espoon seurakuntayhtymä, eli se on yksityisaluetta, missä järjestetään erilaisia seminaareja sekä koulutuksia.
Kuva IB

Nuo arkkitehdit olivat aikansa nimekkäimpiä miehiä omalla alallaan, ja heidän kynänjälkensä näkyvät myös esimerkiksi Kansallismuseossa tai oikeastaan sen talossa. Tämä kartano on siitä merkillisen, että sen toinen sivu on lautaa ja toinen taas kiveä, ja sen edessä on keinotekoinen saari, mikä lienee toiminut jonain kuhertelupaikkana, ja kaikesta näkee talon olevan sellainen, mihin on haluttu panna rahaa ja aikaa. Se että tuo talo on toiselta puolen puuta ja toiselta kiveä tekee siitä erittäin mielenkiintoisen näköisen, että se on kuin kaksi taloa, riippuen siitä mistä päin sitä katsoo. Ehkä siihen on sisällytetty viesti, jonka mukaan joku asia voi olla hyvin karu tai viehättävä, riippuen siitä, miltä kantilta sitä katsoo. Eli noilla miehillä oli oma tapansa viestiä muiden ihmisten kanssa, ja he saattoivat piilottaa noihin töihinsä erilaisia piiloviestejä ikään kuin huumorin kannalta.

Tuossa taloprojektissa sekä sen miljöössä on suuri taiteilija Gesellius kumppaneineen saanut toteuttaa varmaan itseään hyvin vapaasti. Ja ehkä idea tuosta keinotekoisesta saaresta oli lähtöisin Saariselta, tai ehkä tuo outo nimi sitten sai aikaan sen, että joku tuosta kolmikosta ideoi talon edessä olevan saaren valmistamisen. Joskus olen ajatellut, että nuo arkkitehdit saattoivat kiristää tuon projektin itselleen, koska tuon talon valmistaminen ei mikään kovin halpa projekti ollut. Talon mielenkiintoinen yksityiskohta on kuvassa kaksi (Kuva III) olevat lasimaalaukset, joissa olevat kuvat viittaavat uuspakanismiin tai uskonnon vastaiseen asenteeseen.

Kuva II
Tuossa talossa ei paljoa alkuperäisestä sisustuksesta ole jäljellä, lukuun ottamatta katosta riippuvaa massiivinen kattokruunua (Kuva IV) , joka on hiukan erikoinen. Tuollaiset kattokruunut olivat yleensä merkkejä siitä, että tällaiset tilat oli varattu isäntäväen omalle sisäpiirille. Joskus olen miettinyt sitä, että miksi tuohon aikaan taiteilijat juhlivat niin paljon, ja mistä he rahat tuohon toimintaan ottivat? Jos tuo talo oli sellainen, että tuon kiinteistön velat oli maksatettu noilla arkkitehdeillä, niin silloin talon isäntä olisi ollut tuo arkkitehtikolmikko tai se, jonka hallussa velkakirjat olivat. Eli tällä tarkoitan, että mistä tuo apteekkarin poika sai rahaa tähän projektiin?
Kuva II

Tuo rakentaminen sekä arkkitehtien työ ei mitään halpaa varmaan silloinkaan ollut, koska tuolloin suuria määriä tiiliä sekä muita rakennustarvikkeita piti kuljettaa läpi Kirkkonummen metsien, ja siksi ajattelen että Westerlundilla varmaan ei ollut puutetta käteisestä, kun hän tuon talon valmistutti itselleen, ja tuon jälkeen sitten siellä ilmeisesti juhlittiin melko riehakkaasti. Aina välillä olen ajatellut, että miten Gesellius sekä hänen toverinsa ovat noita melko rahakkaita suunnittelutöitä saaneet, kun heillä ei tuolloin ollut vielä nimeä? Eli rahoittiko joku sitten heidän varsinaisten asiakkaiden lisäksi noita rakennuksia?

Kun mietitään sen ajan kansallisromanttista aikaa, niin tuolloin tietenkin myös muissa maissa oli meneillään kansallisen heräämisen aikaa. Esimerkiksi Suomen suuriruhtinaskunta oli sopiva alue  myös muiden kuin vain Suomalaisten kansallisaatteen kannattajien kokoontumispaikaksi, koska Tsaari ei kovin usein täällä korpimaassa käynyt, vaan hänen vierailunsa rajoittuivat lähinnä Helsinkiin.

Ja kun mietitään sitä että Kirkkonummi on ollut melko lähellä Helsinkiä, niin noiden kansallisromantikkojen tapaamisia on saatettu järjestää tuolla Kirkkonummen metsissä, koska paikka oli verraten lähellä Helsinkiä, mutta samalla niin etäällä, että sinne eivät santarmit yllättäen saapuneet, ja ehkä tuossa talossa tapailivat myös Baltian sekä Suomen vapaamuurarit ja muut kansallisromanttiset piirit, ja ehkä he kävivät keskusteluja myös Ruotsin tai Saksan edustajien kanssa mahdollisesta aseellisesta avusta.

Samoin nuo henkilöt saattoivat tietenkin majoittua noihin taloihin, jos heidän piti oleskella vähän kauemmin maassa, mutta tämä on vain arvailua. Kun mietitään noiden henkilöiden yletöntä juhlimista, niin itse olen sitä mieltä, että se saattoi kyllä olla selittelyä jollekin muulle toiminnalle, koska ainakaan Sibelius ei kovin suuria maksavaurioita ollut saanut, koska hän kuoli 91-vuotiaana.

Gesellius kuoli kuitenkin verraten nuorena eli 42-vuotiaana kurkkusyöpään, ja saattaa olla niin, että tuota kuolemaa oli nopeutettu tahallaan. Kuitenkin tuo asia on vain arvailujen varassa, eikä mistään myrkytyksistä ole koskaan saatu todisteita, jotka olisivat tuoneet historioitsijoille todisteita myrkyistä. Mutta jos Gesellius olisi juonut karsinogeenista myrkkyä, niin silloin hän olisi voinut saada tuollaista ainesta elimistöönsä.
Kuva IV

Tai sitten ehkä puutarhoissa käytettävää myrkkyä olisi “dipattu” sikareihin tai savukkeisiin. Tuosta mietteestä sitten muuten on poikinut melko vakava mielikuva siitä, että tuo apteekkarin poika Westerlund oli ehkä saattanut laittaa heroiinia noihin tiloissa käytettäviin kynttilöihin, jotta henkilöt jotka taloon tulivat olisivat olleet suopeampia noiden miesten pyynnöille.

Kyseinen heroiini olisi ehkä valettu kynttilöihin, jotka laitettiin pyöreään kattokruunuun, ja sitä oli tuolloin ehkä hankittu Westerlundin apteekista. Ja jos tuon aineen polttamisen yhteydessä olisi Gesellius samalla tupakoinut, tai sitä olisi lisätty savukkeisiin, niin silloin hän olisi varmasti alkanut polttaa valtavat määrät savukkeita, jolloin tuo mies olisi ehkä saanut hyvin nuorena kurkkusyövän.


Tuo Hvittorpin kartano on hyvin merkillinen, koska se on puoleksi puuta ja puoleksi kiveä. Se ikään kuin symboloi virka-asemaa, joka on muihin nähden kiveä, mutta päällikön edessä se on puuta, tai sitten tietenkin se voisi symboloida esimerkiksi linnoitusta, joiden pitää olla vihollista vastaan kiveä, mutta kapinan sattuessa sen pitää olla valloitettavissa.

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,