Skip to main content

Miksi älyllinen elämä on vaarallista?


1. Miksi älyllinen elämänmuoto on vaarallinen?

Mikä tahansa älyllinen elämänmuoto on vaarallinen, ja siksi esimerkiksi altzheimer-lääkkeiden kokeiluja pitää aina välillä miettiä. Eli koe-eläinten sekä kokeissa käytettävien tilojen valmistamisessa pitää käyttää erityistä huolellisuutta. Samoin pitää muistaa, että jos vaikka apinoiden älykkyyttä nostetaan, niin silloin on vaara, että nuo eläimet pääsevät pakoon. Tuollainen tilanne voisi syntyä esimerkiksi geneettisten kokeiden yhteydessä, jossa älykkyyttä ohjaavia geenejä käsitellään esimerkiksi liittämällä niitä sikiöihin. 

Toinen vaihtoehto sitten on se, että kehitämme esimerkiksi tietokoneita, joiden ohjelmointi on hiukan liian kehittynyttä, ja joka sitten merkitsee sitä, että kyseinen kone voi muuttua vaaralliseksi. Oletteko muuten koskaan miettineet, mitä tapahtuisi jos sotilaallisen taistelurobotin levykuva sitten asennetaan vahingossa vaikka autotehtaan tuotantorobottiin. Siinä voi sitten tapahtua kauheita, jos tuollainen väline pääsee irralleen, ja pahin mahdollinen tilanne on siinä, että kyseistä välinettä ei osata epäillä vaaralliseksi,

1.1 Älyllisyyden määritelmä

Tässä ei puhuta mistään biologisen olion älystä, vaan älykkyys määritellään sillä, että eläin tai robotti pystyy autonomisesti toimimaan tietyissä tehtävissä, mitä sille on opetettu. Eli opettaminen on eräänlaista ohjelmointia. Kun puhutaan esimerkiksi älyllisestä robotista, niin tarkoitetaan konetta, joka osaa liikkua autonomisesti esimerkiksi varastossa, lukea viivakoodeja tai RFID-tunnistimia ja poimia tavaroita kyytiin ilman että ihmisen pitää tuohon toimintaan puuttua. 

Biologisen olion äly taas tarkoittaa sitä, että se pystyy toimimaan autonomisesti samoin kuin robotti toimii tilanteissa, mitä sille on opetettu. Eli koira osaa etsiä esimerkiksi riistaa tai kadonneita ihmisiä hajuaistinsa perusteella ilman että sen ohjaajan tarvitsee puuttua tilanteeseen. Samoin esimerkiksi apinoita on koulutettu varastelemaan koruja ihmisten kotoa ilman että niiden kouluttajan pitää ohjata noita eliöitä niiden tehtävissä.

Ihmisen ero muihin kädellisiin sekä eläimiin on melko pieni sikäli, että emmehän mekään osaa mitään, ellemme ensin opettele noita taitoja. Eli opetteleminen voi tapahtua joko ohjaajan eli opettajan toimesta tai itseopiskeluna. Ja oikeastaan kaikki opiskelu maailmassa on itseopiskelua, koska esimerkiksi opettamiseen kuuluu erilaisia tehtäviä, joiden tarkoitus on auttaa opiskelijaa oppimaan ammatissa tms. tarvittavia taitoja kuten työvälineiden käyttöä, tai työn kohteen erityispiirteiden huomioimista. 

2. Mitään ei kukaan osaaa opiskelematta

Jos henkilö ei koskaan pääse perehtymään työkohteiden erityisominaisuuksiin kuten siihen, että kaikki maailman hanatyypit ovat erilaisia, niin hän ei silloin osaa tai saa tehtyä yhtään mitään tuossa kohteessa. Eli mikäli asentaja ei tiedä, että hanoissa on erilaisia sulkuruuveja, niin silloin hän ei yksinkertaisesti saa sitä avattua, vaikka työ olisi kuinka yksinkertaista hyvänsä.Eli tällä tarkoitan sitä, että jos työ on puutteellisesti opastettu siltä osin, että johonkin hanaan tarvitaan erilainen avaaja, niin silloin työ  ei varmasti onnistu, vaikka asentaja olisi kuinka loistava hyvänsä. 

Samoin jos tehtävä annetaan puutteellisesti, niin silloin sitä ei esimerkiksi kukaan varmasti käy hoitamassa. Tällä tarkoitan sitä, että jos tuota hanan tiivisteen vaihtoa ei olla edes tilattu, niin silloin ei varmasti kukaan sitä tule vaihtamaan. Mutta todellisuudessa tuo hanan tiivisteiden vaihto opitaan mallioppimisen kautta. 

2.1 Mallioppiminen saattaa olla vaarallista

Mallioppimisen vaaroista puhutaan aina silloin tällöin. Se tarkoittaa sitä, että jos  ihmistä lyödään lapsena kotona, niin hän sitten oppii tästä sellaisen väärän toimintatavan, että heikompia ihmisiä saa lyödä, ja tuollainen henkilö päätyy sitten hyvin nopeasti poliisin asiakkaaksi. Tuo pahoinpitely alkaa viimeistään silloin, kun henkilö perustaa itse perheen. Eli tämä tilanne missä kotiväkivallan uhri alkaa perustaa perhettä on sikäli hyvin ikävä, että siinä on vaara, että tuo väkivallan uhri alkaa kohdella perheensä muita jäseniä kuten häntä on kohdeltu. 

Kun puhutaan mallioppimisesta, niin silloin ei useinkaan muisteta sitä, että Homo Sapiensin oppimismetodologia on aina samanlaista. Eli se perustuu aivojen, aistien sekä käden ja muun motoriikan yhteistoimintaan, ja kykyyn soveltaa oppimista erilaisissa tilanteissa. Eli esimerkiksi suihkuhuoneen ahtaassa nurkassa olevan hanan huolto vaatii hiukan erilaisia otteita kuin keittiössä olevan hanan huolto, 

Eli kyseessä on tilanne, mikä vaatii luovuutta, vaikka sitä ei aina tulla ajatelleeksi. Tuo luovuuden tarve tulee esiin siinä tilanteessa, että asentaja joutuu esimerkiksi raivaamaan tuota nurkkaa vapaaksi, ja etsimään uusia paikkoja noille esineille. Se että mihin hän laittaa vaikkapa sangot tai pyykkitelineen siksi aikaa kun hän suorittaa tuon tehtävän vaatii kykyä inspiroida tuossa tilanteessa,, mikä poikkeaa huomattavasti siitä, minkä asentaja kohtaa oppilaitoksessa. Eli luova ajattelu lähtee aina neocortex- nimisestä aivojen alueesta, ja luovuus sekä kyky abstraktiin ajatteluun erottaa ihmisen muista eläimistä.

2.2 Abstaraktion vaikutus oppimiseen

Abstraktio on kyky kuvitella esimerkiksi piirustus tai työsuoritus ennalta. Se tarkoittaa sitä, että luovaa työtä tekevä ihminen ikään kuin näkee piirtämänsä kuvan pään sisällä ennalta, ja tuo kyky kuvitella tai mallintaa asioita ennalta ilman paperia ja kynää tekee loistavia arkkitehtejä sekä insinöörejä. Samoin parhaat kuvataiteilijat mallintavat maalaamansa taulun ennalta mielessään, ja CAD-kuvien tekeminen ei kovin paljon eroa maalaamisesta. 

Mutta abstraktio on siitä ikävä asia, että se syntyy ikään kuin ympäristön antamien  mallien mukaisesti. Ja tuon takia esimerkiksi väkivaltaelokuvat ovat vaarallisia. Samoin tietokonepelien maailma voi tuntua vähän lapselliselta, mutta jos henkilö niiden kautta oppii väkivaltaisia malleja, niin silloin saattaa seurauksena olla hyvin vakavia tilanteita. Eli nyt täytyy muistaa se, että väkivaltavideoiden tai tietokonepelien pelaaminen ei kuitenkaan aina laukaise väkivaltaista käyttäytymistä, mutta jos henkilö on jotenkin tilanteessa, missä häntä kannustetaan tuohon väkivaltaiseen toimintaan, niin silloin voi tuloksena olla hyvin vakava tilanne. 

2.3 Simulaation sekä tietokonepelien yhteys

Simulaattorit ovat oikeastaan eräänlaisia tietokonepelejä, joissa koulutetaan ihmisiä toimimaan tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi sotilaita, kirurgeja sekä poliiseja kuolutetaan tällä hetkellä erilaisten simuloitujen tilanteiden avulla. Lentosimulaattorit ovat tunnetuimpia noista välineistä, joita käytetään lentäjien kouluttamiseen, mutta myös muita erityisoperaattoreita koulutetaan tällä hetkellä erilaisten tietokonesimuaatioiden avulla, ja yksi uusimmista sovelluksista on datalasien avulla tapahtuva operaattorien kouluttaminen interaktiivisten sovelluksien avulla. 

Eli noissa toimitiloissa on sellainen järjestelmä, mikä kommunikoi noiden lasien kanssa, ja edetessään talossa voi tuo operaattori toimia kuten oikeassa tilanteessa toimitaan. Kyseinen VR-laseihin perustuva järjestelmä kommunikoi talossa olevien kiinteiden järjestelmien kanssa, ja se mahdollistaa esimerkiksi painekammioharjoittelun.Tuo harjoittelu on sikäli paljon turvallisempaa kuin maastossa tapahtuva toiminta, että jos joku sitten kaatuu ja katkaisee jälkansa, niin hänet saadaan pois noista halleista välittömästi.

Samoin kontrolloidut olosuhteet mahdollistavat sopimattomien yksilöiden karsinnan pois ryhmästä ennen maastoharjoittelua. Tuollaisten VR-simulaattorien avulla voidaan toki robotteja ohjata pitkän matkan päästä erittäin tehokkaasti, mikä mahdollistaa sitten esimerkiksi PREDATOR-tyyppisten lennokkien käytön kriisipesäkkeeissä tuhansien kilometrien päästä operaatioalueella. Ja jos kyseessä on tarpeeksi hyvä välineistö, niin silloin henkilö ei ehkä erota sitä, että ampuuko kuvassa oikea PREDATOR vai  onko kyseessä simulaatio, ja tuo voi sitten mahdollistaa kyseisen henkkilön hyväksikäytön.

Tuo käytettävä toimitila voi olla hyvin suuri,ja sen ilmanpainetta sekä lämpötilaa voidaan säädellä niin, että se vastaa täysin odotettavissa olevia olosuhteita. Tuollainen operaattori voisi olla esimerkiksi pelastusmies, eräpoliisi tai sotilas, jonka tulee tutustua tulevaan toimintaympäristöönsä, mutta tuo vaikka puhutaan jatkuvasti siitä, että noissa toimitiloissa käytetään datalaseja tai tietotekniikkaa, niin todellisuudessa noita välineitä ei tarvita ollenkaan, kun luodaan ultrarealistinen efekti tuollaiseen toimitilaan. Eli se voidaan varustaa tuulitunneleilla, sekä erilaisilla jäähdytyslaitteilla, millä voidaan turvallisesti simuloida äärimmäisiä olosuhteita, ja tietenkin räntäsateen sekä lumipyryn voi luoda lumitykeillä. Ja myös hiekkamyrskyä voidaan simuloida puhallushiekan avulla, 

 3. Väärin tehdyn opettamisen vaaroista

Kun puhutaan älyllisestä elämästä, niin esimerkiksi viidakkokansojen kohdalla ollaan huomattu, että he oppivat hyvin nopeasti eurooppalaisille tavoille. Ja tuon takia meidän pitää kyllä tuntea vastuumme, jos lähdemme tutkimaan jotain alkuperäiskansoja  esimerkiksi Borneolla tai Amazonasin altaassa. Näet pitää muistaa se,että kyseessä on ihminen, joka on samalla tavoin älykäs kuin muutkin lajitoverinsa. Ja jos me eurooppalaiset tai amerikkalaiset haluamme käyttää heitä törkesti hyväksemme, niin sen toki voimme varmasti tehdä.

Eli voimme saman tien vaikka toimittaa noille kansoille uusia rynnäkkökivääreitä, ja tutustuttaa heitä eurooppalaisten ikävimpään taitoon, eli käyttää heitä viidakkosotilaina. Tämä toimintamalli oli yleinen esimerkiksi Hernardo Cortezin aikaan, kun konquistadorit värväsivät intiaaneja omaan pyhään sotaansa muita intiaaneja vastaan,ja esimerkiksi englantilaiset käyttivät intiaaneja oman alueensa laajentamiseen amerikassa, ja koska noita intiaaneja ei osattu kaivata Euroopassa, niin heitä ei tarvinnut sitten ilmoittaa tappioiksi. Ja sama kauhukuva tietenkin on tällä hetkellä edessä esimerkiksi Amazonasin altaassa tai Kultaisen kolmion alueella, missä huumekauppiaat palkkaavat intiaaneja tai muita alkuperäiskansoja omiin  yksityisarmeijoihinsa.

3.1 Mikäli joskus matkaamme tähtiin. 

Tilanne missä kohtaamme älyllistä elämää voi tulla eteen myös mikäli joskus matkustamme tähtiin, ja sitten saattaa olla niin, että kohtaamme vähintään yhtä älykkään lajin, kuin mitä itse olemme. Ja silloin saattaa käydä niin, että kuvitteellinen aluksemme voi joutua hyökkäyksen kohteeksi. Eli jos tutkijamme lähestyvät elävää planeettaa, niin silloin pitää olla varovainen, että kukaan ei vedä esimerkiksi planeetan älyllisen elämän edustajaa alukseen, ja leikkele häntä palasiksi. Siinä voi sitten seurauksena olla esimerkiksi se, että he hyökkäävät meidän aluksemme kimppuun laseraseilla tai atomipommeilla.

Mutta tilanne voi olla sikäli hupaisa, että me voimme olla se edistyneempi laji. Ja silloin tietenkin voi seurauksena olla se, että aluksemme miehistö ottaa osaa johonkin planeetan sisäiseen selkkaukseen, kuuntelematta kaikkia osapuolia. Eli joku konfliktin osapuolista vain sanoo, että hän edustaa oikeutta sekä kohtuutta riistäjää vastaan. Ja siinä saattaa sitten hiukan yksipuolista totuutta päästä ilmoille, kun joku noista konfliktin osapuolista huomaa sen potentiaalin, mitä tuo meidän kuvitteellinen avaruusaluksemme heille antaisi.

Muistakaa että älyllinen laji pystyy varmasti jäljittelemään meidän toimintaamme, sekä ehkä myös kopioimaan tuon mielikuvitusaluksemme laitteita itselleen, joten saattaa olla niin, että he voisivat esimerkiksi ohittaa höyryjunavaiheen sivilisaation muodostamisessa, ja siirtyä suoraan luotijuniin. Tai jos taas otetaan esimerkiksi homo sapiensin lempipuuha eli sotiminen, niin nuo hiukan meihin verratuna kehittymättömät alienit voisivat ohittaa musketit ja siirtyä suoraan automaattikiivääreihin, ja muutenkin kun puhutaan alieneista, niin ainakin itse toivoisin, että he eivät käyttäytyisi kuin Homo Sapiens. 

Eli siksi meidän pitää aina miettiä sitä, että emme vahingossa luo itse tuollaisia alieneja, eli anna vääränlaista koulutusta väärille henkilöille, kuten esimerkiksi ISIS:in kohdalla on käynyt. Pentagon sekä KGB antoivat erikoissodankäynnin koulutusta henkilöille, jotka ilmoittivat olevansa antikommunistisia tai antifasistisia toimijoita. Ja nyt tuo koulutus sitten on aiheuttanut sen, että ISIS sitten on osoittautunut hiukan haasteelliseksi toimijaksi, kun ajatellaan arabien omia asevoimia, jotka eivät ole mitenkään erityisen motivoituneita toimijoita. 


Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,