Skip to main content

Miksi älyllinen elämä on vaarallista?


1. Miksi älyllinen elämänmuoto on vaarallinen?

Mikä tahansa älyllinen elämänmuoto on vaarallinen, ja siksi esimerkiksi altzheimer-lääkkeiden kokeiluja pitää aina välillä miettiä. Eli koe-eläinten sekä kokeissa käytettävien tilojen valmistamisessa pitää käyttää erityistä huolellisuutta. Samoin pitää muistaa, että jos vaikka apinoiden älykkyyttä nostetaan, niin silloin on vaara, että nuo eläimet pääsevät pakoon. Tuollainen tilanne voisi syntyä esimerkiksi geneettisten kokeiden yhteydessä, jossa älykkyyttä ohjaavia geenejä käsitellään esimerkiksi liittämällä niitä sikiöihin. 

Toinen vaihtoehto sitten on se, että kehitämme esimerkiksi tietokoneita, joiden ohjelmointi on hiukan liian kehittynyttä, ja joka sitten merkitsee sitä, että kyseinen kone voi muuttua vaaralliseksi. Oletteko muuten koskaan miettineet, mitä tapahtuisi jos sotilaallisen taistelurobotin levykuva sitten asennetaan vahingossa vaikka autotehtaan tuotantorobottiin. Siinä voi sitten tapahtua kauheita, jos tuollainen väline pääsee irralleen, ja pahin mahdollinen tilanne on siinä, että kyseistä välinettä ei osata epäillä vaaralliseksi,

1.1 Älyllisyyden määritelmä

Tässä ei puhuta mistään biologisen olion älystä, vaan älykkyys määritellään sillä, että eläin tai robotti pystyy autonomisesti toimimaan tietyissä tehtävissä, mitä sille on opetettu. Eli opettaminen on eräänlaista ohjelmointia. Kun puhutaan esimerkiksi älyllisestä robotista, niin tarkoitetaan konetta, joka osaa liikkua autonomisesti esimerkiksi varastossa, lukea viivakoodeja tai RFID-tunnistimia ja poimia tavaroita kyytiin ilman että ihmisen pitää tuohon toimintaan puuttua. 

Biologisen olion äly taas tarkoittaa sitä, että se pystyy toimimaan autonomisesti samoin kuin robotti toimii tilanteissa, mitä sille on opetettu. Eli koira osaa etsiä esimerkiksi riistaa tai kadonneita ihmisiä hajuaistinsa perusteella ilman että sen ohjaajan tarvitsee puuttua tilanteeseen. Samoin esimerkiksi apinoita on koulutettu varastelemaan koruja ihmisten kotoa ilman että niiden kouluttajan pitää ohjata noita eliöitä niiden tehtävissä.

Ihmisen ero muihin kädellisiin sekä eläimiin on melko pieni sikäli, että emmehän mekään osaa mitään, ellemme ensin opettele noita taitoja. Eli opetteleminen voi tapahtua joko ohjaajan eli opettajan toimesta tai itseopiskeluna. Ja oikeastaan kaikki opiskelu maailmassa on itseopiskelua, koska esimerkiksi opettamiseen kuuluu erilaisia tehtäviä, joiden tarkoitus on auttaa opiskelijaa oppimaan ammatissa tms. tarvittavia taitoja kuten työvälineiden käyttöä, tai työn kohteen erityispiirteiden huomioimista. 

2. Mitään ei kukaan osaaa opiskelematta

Jos henkilö ei koskaan pääse perehtymään työkohteiden erityisominaisuuksiin kuten siihen, että kaikki maailman hanatyypit ovat erilaisia, niin hän ei silloin osaa tai saa tehtyä yhtään mitään tuossa kohteessa. Eli mikäli asentaja ei tiedä, että hanoissa on erilaisia sulkuruuveja, niin silloin hän ei yksinkertaisesti saa sitä avattua, vaikka työ olisi kuinka yksinkertaista hyvänsä.Eli tällä tarkoitan sitä, että jos työ on puutteellisesti opastettu siltä osin, että johonkin hanaan tarvitaan erilainen avaaja, niin silloin työ  ei varmasti onnistu, vaikka asentaja olisi kuinka loistava hyvänsä. 

Samoin jos tehtävä annetaan puutteellisesti, niin silloin sitä ei esimerkiksi kukaan varmasti käy hoitamassa. Tällä tarkoitan sitä, että jos tuota hanan tiivisteen vaihtoa ei olla edes tilattu, niin silloin ei varmasti kukaan sitä tule vaihtamaan. Mutta todellisuudessa tuo hanan tiivisteiden vaihto opitaan mallioppimisen kautta. 

2.1 Mallioppiminen saattaa olla vaarallista

Mallioppimisen vaaroista puhutaan aina silloin tällöin. Se tarkoittaa sitä, että jos  ihmistä lyödään lapsena kotona, niin hän sitten oppii tästä sellaisen väärän toimintatavan, että heikompia ihmisiä saa lyödä, ja tuollainen henkilö päätyy sitten hyvin nopeasti poliisin asiakkaaksi. Tuo pahoinpitely alkaa viimeistään silloin, kun henkilö perustaa itse perheen. Eli tämä tilanne missä kotiväkivallan uhri alkaa perustaa perhettä on sikäli hyvin ikävä, että siinä on vaara, että tuo väkivallan uhri alkaa kohdella perheensä muita jäseniä kuten häntä on kohdeltu. 

Kun puhutaan mallioppimisesta, niin silloin ei useinkaan muisteta sitä, että Homo Sapiensin oppimismetodologia on aina samanlaista. Eli se perustuu aivojen, aistien sekä käden ja muun motoriikan yhteistoimintaan, ja kykyyn soveltaa oppimista erilaisissa tilanteissa. Eli esimerkiksi suihkuhuoneen ahtaassa nurkassa olevan hanan huolto vaatii hiukan erilaisia otteita kuin keittiössä olevan hanan huolto, 

Eli kyseessä on tilanne, mikä vaatii luovuutta, vaikka sitä ei aina tulla ajatelleeksi. Tuo luovuuden tarve tulee esiin siinä tilanteessa, että asentaja joutuu esimerkiksi raivaamaan tuota nurkkaa vapaaksi, ja etsimään uusia paikkoja noille esineille. Se että mihin hän laittaa vaikkapa sangot tai pyykkitelineen siksi aikaa kun hän suorittaa tuon tehtävän vaatii kykyä inspiroida tuossa tilanteessa,, mikä poikkeaa huomattavasti siitä, minkä asentaja kohtaa oppilaitoksessa. Eli luova ajattelu lähtee aina neocortex- nimisestä aivojen alueesta, ja luovuus sekä kyky abstraktiin ajatteluun erottaa ihmisen muista eläimistä.

2.2 Abstaraktion vaikutus oppimiseen

Abstraktio on kyky kuvitella esimerkiksi piirustus tai työsuoritus ennalta. Se tarkoittaa sitä, että luovaa työtä tekevä ihminen ikään kuin näkee piirtämänsä kuvan pään sisällä ennalta, ja tuo kyky kuvitella tai mallintaa asioita ennalta ilman paperia ja kynää tekee loistavia arkkitehtejä sekä insinöörejä. Samoin parhaat kuvataiteilijat mallintavat maalaamansa taulun ennalta mielessään, ja CAD-kuvien tekeminen ei kovin paljon eroa maalaamisesta. 

Mutta abstraktio on siitä ikävä asia, että se syntyy ikään kuin ympäristön antamien  mallien mukaisesti. Ja tuon takia esimerkiksi väkivaltaelokuvat ovat vaarallisia. Samoin tietokonepelien maailma voi tuntua vähän lapselliselta, mutta jos henkilö niiden kautta oppii väkivaltaisia malleja, niin silloin saattaa seurauksena olla hyvin vakavia tilanteita. Eli nyt täytyy muistaa se, että väkivaltavideoiden tai tietokonepelien pelaaminen ei kuitenkaan aina laukaise väkivaltaista käyttäytymistä, mutta jos henkilö on jotenkin tilanteessa, missä häntä kannustetaan tuohon väkivaltaiseen toimintaan, niin silloin voi tuloksena olla hyvin vakava tilanne. 

2.3 Simulaation sekä tietokonepelien yhteys

Simulaattorit ovat oikeastaan eräänlaisia tietokonepelejä, joissa koulutetaan ihmisiä toimimaan tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi sotilaita, kirurgeja sekä poliiseja kuolutetaan tällä hetkellä erilaisten simuloitujen tilanteiden avulla. Lentosimulaattorit ovat tunnetuimpia noista välineistä, joita käytetään lentäjien kouluttamiseen, mutta myös muita erityisoperaattoreita koulutetaan tällä hetkellä erilaisten tietokonesimuaatioiden avulla, ja yksi uusimmista sovelluksista on datalasien avulla tapahtuva operaattorien kouluttaminen interaktiivisten sovelluksien avulla. 

Eli noissa toimitiloissa on sellainen järjestelmä, mikä kommunikoi noiden lasien kanssa, ja edetessään talossa voi tuo operaattori toimia kuten oikeassa tilanteessa toimitaan. Kyseinen VR-laseihin perustuva järjestelmä kommunikoi talossa olevien kiinteiden järjestelmien kanssa, ja se mahdollistaa esimerkiksi painekammioharjoittelun.Tuo harjoittelu on sikäli paljon turvallisempaa kuin maastossa tapahtuva toiminta, että jos joku sitten kaatuu ja katkaisee jälkansa, niin hänet saadaan pois noista halleista välittömästi.

Samoin kontrolloidut olosuhteet mahdollistavat sopimattomien yksilöiden karsinnan pois ryhmästä ennen maastoharjoittelua. Tuollaisten VR-simulaattorien avulla voidaan toki robotteja ohjata pitkän matkan päästä erittäin tehokkaasti, mikä mahdollistaa sitten esimerkiksi PREDATOR-tyyppisten lennokkien käytön kriisipesäkkeeissä tuhansien kilometrien päästä operaatioalueella. Ja jos kyseessä on tarpeeksi hyvä välineistö, niin silloin henkilö ei ehkä erota sitä, että ampuuko kuvassa oikea PREDATOR vai  onko kyseessä simulaatio, ja tuo voi sitten mahdollistaa kyseisen henkkilön hyväksikäytön.

Tuo käytettävä toimitila voi olla hyvin suuri,ja sen ilmanpainetta sekä lämpötilaa voidaan säädellä niin, että se vastaa täysin odotettavissa olevia olosuhteita. Tuollainen operaattori voisi olla esimerkiksi pelastusmies, eräpoliisi tai sotilas, jonka tulee tutustua tulevaan toimintaympäristöönsä, mutta tuo vaikka puhutaan jatkuvasti siitä, että noissa toimitiloissa käytetään datalaseja tai tietotekniikkaa, niin todellisuudessa noita välineitä ei tarvita ollenkaan, kun luodaan ultrarealistinen efekti tuollaiseen toimitilaan. Eli se voidaan varustaa tuulitunneleilla, sekä erilaisilla jäähdytyslaitteilla, millä voidaan turvallisesti simuloida äärimmäisiä olosuhteita, ja tietenkin räntäsateen sekä lumipyryn voi luoda lumitykeillä. Ja myös hiekkamyrskyä voidaan simuloida puhallushiekan avulla, 

 3. Väärin tehdyn opettamisen vaaroista

Kun puhutaan älyllisestä elämästä, niin esimerkiksi viidakkokansojen kohdalla ollaan huomattu, että he oppivat hyvin nopeasti eurooppalaisille tavoille. Ja tuon takia meidän pitää kyllä tuntea vastuumme, jos lähdemme tutkimaan jotain alkuperäiskansoja  esimerkiksi Borneolla tai Amazonasin altaassa. Näet pitää muistaa se,että kyseessä on ihminen, joka on samalla tavoin älykäs kuin muutkin lajitoverinsa. Ja jos me eurooppalaiset tai amerikkalaiset haluamme käyttää heitä törkesti hyväksemme, niin sen toki voimme varmasti tehdä.

Eli voimme saman tien vaikka toimittaa noille kansoille uusia rynnäkkökivääreitä, ja tutustuttaa heitä eurooppalaisten ikävimpään taitoon, eli käyttää heitä viidakkosotilaina. Tämä toimintamalli oli yleinen esimerkiksi Hernardo Cortezin aikaan, kun konquistadorit värväsivät intiaaneja omaan pyhään sotaansa muita intiaaneja vastaan,ja esimerkiksi englantilaiset käyttivät intiaaneja oman alueensa laajentamiseen amerikassa, ja koska noita intiaaneja ei osattu kaivata Euroopassa, niin heitä ei tarvinnut sitten ilmoittaa tappioiksi. Ja sama kauhukuva tietenkin on tällä hetkellä edessä esimerkiksi Amazonasin altaassa tai Kultaisen kolmion alueella, missä huumekauppiaat palkkaavat intiaaneja tai muita alkuperäiskansoja omiin  yksityisarmeijoihinsa.

3.1 Mikäli joskus matkaamme tähtiin. 

Tilanne missä kohtaamme älyllistä elämää voi tulla eteen myös mikäli joskus matkustamme tähtiin, ja sitten saattaa olla niin, että kohtaamme vähintään yhtä älykkään lajin, kuin mitä itse olemme. Ja silloin saattaa käydä niin, että kuvitteellinen aluksemme voi joutua hyökkäyksen kohteeksi. Eli jos tutkijamme lähestyvät elävää planeettaa, niin silloin pitää olla varovainen, että kukaan ei vedä esimerkiksi planeetan älyllisen elämän edustajaa alukseen, ja leikkele häntä palasiksi. Siinä voi sitten seurauksena olla esimerkiksi se, että he hyökkäävät meidän aluksemme kimppuun laseraseilla tai atomipommeilla.

Mutta tilanne voi olla sikäli hupaisa, että me voimme olla se edistyneempi laji. Ja silloin tietenkin voi seurauksena olla se, että aluksemme miehistö ottaa osaa johonkin planeetan sisäiseen selkkaukseen, kuuntelematta kaikkia osapuolia. Eli joku konfliktin osapuolista vain sanoo, että hän edustaa oikeutta sekä kohtuutta riistäjää vastaan. Ja siinä saattaa sitten hiukan yksipuolista totuutta päästä ilmoille, kun joku noista konfliktin osapuolista huomaa sen potentiaalin, mitä tuo meidän kuvitteellinen avaruusaluksemme heille antaisi.

Muistakaa että älyllinen laji pystyy varmasti jäljittelemään meidän toimintaamme, sekä ehkä myös kopioimaan tuon mielikuvitusaluksemme laitteita itselleen, joten saattaa olla niin, että he voisivat esimerkiksi ohittaa höyryjunavaiheen sivilisaation muodostamisessa, ja siirtyä suoraan luotijuniin. Tai jos taas otetaan esimerkiksi homo sapiensin lempipuuha eli sotiminen, niin nuo hiukan meihin verratuna kehittymättömät alienit voisivat ohittaa musketit ja siirtyä suoraan automaattikiivääreihin, ja muutenkin kun puhutaan alieneista, niin ainakin itse toivoisin, että he eivät käyttäytyisi kuin Homo Sapiens. 

Eli siksi meidän pitää aina miettiä sitä, että emme vahingossa luo itse tuollaisia alieneja, eli anna vääränlaista koulutusta väärille henkilöille, kuten esimerkiksi ISIS:in kohdalla on käynyt. Pentagon sekä KGB antoivat erikoissodankäynnin koulutusta henkilöille, jotka ilmoittivat olevansa antikommunistisia tai antifasistisia toimijoita. Ja nyt tuo koulutus sitten on aiheuttanut sen, että ISIS sitten on osoittautunut hiukan haasteelliseksi toimijaksi, kun ajatellaan arabien omia asevoimia, jotka eivät ole mitenkään erityisen motivoituneita toimijoita. 


Comments

Popular posts from this blog

Schrödinger's cat: and the limits of that idea.

"In quantum mechanics, Schrödinger's cat is a thought experiment concerning quantum superposition". (Wikipedia, Schrödinger's cat). But the same thing can use as model for many other thought experiments.  Sooner or later, or at least in the ultimate end of the universe, the Schrödinger's cat will turn into wave movement. The information that this cat involved exists but the cat does not exist in its material form. The information doesn't ever vanish. It just turns its shape.  We are all trapped in the universe and time. The universe is the space that is entirety to us. There are no confirmed other universities. But the multiverse is a logical continuum for the expanding galactic megastructures.  The problem with natural things is this. They are black and white. They exist or do not exist. Could there be something, that exists and not exists at the same time?  Scrödinger's cat is thinking experiment about case their cat is not dead or not alive. But in this...

The string theory offers a new way to calculate Pi.

"Scientists discovered a new series for pi through string theory research, echoing a 15th-century formula by Madhava. By combining Euler-Beta Functions and Feynman Diagrams, they modeled particle interactions efficiently. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Leap in Mathematics) People normally think that. The pi is the ratio of the circumference circle's circumference to the circle's diameter. The Pi is a mathematical constant 3.14159..., the endless decimal number. The Pi is interesting because developers can use that decimal number to make the encryption algorithms stronger.  The idea is that the encryptions program hides the message's original ASCII numbers by multiplicating those numbers with some decimal number. Or the system can add some numbers to those ASCII numbers.  "Aninda Sinha (left) and Arnab Saha (right). Credit: Manu Y" (ScitechDaily, String Theory Unravels New Pi Formula: A Quantum Le...

There are always more than three actors in the real world.

"An international research team is advancing precision timekeeping by developing a nuclear clock using thorium isotopes and innovative laser methods, potentially transforming our understanding of physical constants and dark matter. (Artist’s concept.) Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Unveiling the Thorium Nuclear Clock and Its Time-Twisting Secrets) From Three-body problem... There are no pure three-body systems in nature. There are always more than three components in the system. For making real three-body systems we must separate those three bodies from the environment. Otherwise, there are stable effects. But nobody can predict some effects like distant supernova explosions or sun eruptions.  And one of those things that affect all bodies is time. When radioactive materials decay. That affects the stability and symmetry of the object.  Energy levels affect the existence of things like neutrons. The thorium atom clocks are next-generation tools for time measurement....