Kun puhutaan historian tutkimuksesta, niin tietenkin voidaan sanoa että tuo ala on jotenkin turhaa työtä, kun nykyään on kaiken maailman muitakin ongelmia. Mutta historiallisia kojeita sekä tärkeitä tapahtumia voidaan käyttää mallina, kun etsitään nykypäivän hasadeja, eli tilanteita missä sivilisaatio on uhattuna. Näitä hasadeja eivät ole tietenkään pelkästään meteoriitit sekä maapalloon törmäävät komeetat, vaikka esimerkiksi tiettyjen pyrstötähtien eli komeettojen ratojen tiedetään leikkaavan Maapallon rataa hyvinkin läheltä.
Ja jos puhutaan varautumisesta tällaisen kappaleen törmäykseen, niin tutkimalla sekä taivasta että muinaisia käsikirjoituksia voidaan pyrkiä etsimään komeettoja, joihin liittyy jonkinlaisia kauhumyyttejä, kuten esimerkiksi Halleyn komeettaan liittyy, niin silloin voidaan olettaa, että komeetta on jonkinlaisessa parvessa, mikä tekee siitä vaarallisen. Jotta voimme sitten etsiä näitä myyttejä, niin meidän täytyy pystyä tulkitsemaan vanhoja käsikirjoituksia, sekä varmistettava se, että ne eivät tuhoudu tutkijoiden käsissä. Tämän lisäksi pitää muistaa, että nuo muistiinpanot on saatettu tehdä esimerkiksi koodikieltä käyttäen, koska ilmoitus esimerkiksi nälänhädästä tekivät sen, että naapurimaat saattoivat hyökätä tuohon maahan.
Tai niiden johtajat saattoivat tuntea olonsa uhatuiksi, jos tuo ehkä vahvempi kuningaskunta tai sen armeija päätti lähteä ryöstöretkille naapurimaihin, joten tieto tuosta piti silloin salata. Komeetan torjuminen on aika helppoa, koska tuo kappale on usein pelkkää hiilivetyjäätä, jolloin se saadaan helposti hörystettyä pienellä ydinlatauksella tai kohdentamalla siihen esimerkiksi rakettimoottori, joka saa tuon jään sulamaan. Ja tuollainen metaanijäästä muodostunut kappale voidaan tällöin sulattaa ilman sen kummempia muodollisuuksia tai ydinpommeja.
Mutta kun puhutaan esimerkiksi toisenlaisista hasadeista, kuten tilanteista, missä kokonainen sivilisaatio on tuhoutunut, niin tietenkin tuollaisen tuhon syyn selville saaminen auttaa nykyaikaista tiedemiesten sekä viranomaisten toimintaa, jotta he voivat varautua paremmin vaikkapa kulkutauteihin. Samoin noita kauhistuttavia epidemioita estetään tehokkaasti, nimen omaan paljastamalla ruttoon kuolleiden ihmisten hautausmaita, jolloin noihin paikkoihin ei tietenkään saa rakentaa ennen kuin CDC- eli kulkutautien vastaiset toimintaryhmät saavat nuo luurangot haltuunsa, jotta esimerkiksi ruttoa ei enää pääsisi uudestaan ihmisten sekaan. Näitä hautausmaita johon haudattiin sekä ihmisiä että ruttoon kuolleita eläimiä pyritään etsimään vanhoista kirkonkirjoista, jotta CDC voi sitten puhdistaa nuo paikat, missä satoja vuosia sitten ruttoon kuolleet ihmiset lepäävät.
Mutta kuten tiedämme, niin esimerkiksi roomalaiset kehittivät tehokkaita nostureita, joissa ei tarvita mitään moottoreita, ja yhdistettynä tämän päivän tekniikkaan, ne voivat olla tehokkaita välineitä seuduilla, joihin sähkön saaminen on vaikeaa. Eli esimerkiksi lisäämällä noihin ihmis- tai eläinten voimalla toimiviin nostimiin tai pumppuihin laakerit niiden varsiin, voidaan kehittää erittäin kevyt versio noista ikiaikaisista välineistä. Ja vaihteen avulla voidaan esimerkiksi vanha aikaisen kastelujärjestelmän nostonopeutta lisätä. Tuo vaihde voidaan rakentaa paikan päällä luonnonmateriaaleista, eli tuohon varteen kiinnitetään kaksi väkipyörää, ja niiden väliin asennetaan köydet, jolloin noiden laitteiden nostopyörän nopeus kasvaa. Mutta esimerkiksi laakerit sekä metalliset osat, jotka voidaan saada vaikka rautateiden poisto-osista varmasti nopeuttavat sekä helpottavat noiden nostureiden sekä pummpuvälineiden toimintaa.
Mutta kun puhutaan muinaisista tekniikan ihmeistä, niin niitä voidaan käyttää malleina nykyisissä välineissä, eli pyörää ei enää tarvitse keksiä uudestaan. Tämä tarkoittaa sitä, että tulevaisuuden maasto-ajoneuvoissa ei ehkä ole renkaita ollenkaan, vaan niiden pyörät on valmistettu kestävästä hiilikuidusta, joka taipuu maaston mukaan. Eli tuo "high-tech" kärrynpyörä voi olla esimerkiksi sellainen, että sen leveyttä voidaan säätää tarpeen mukaan. Toisin sanoen se voidaan varustaa sivuun käännettävillä levyillä, jotka lisäävät sen pinta-alaa maastossa ajettaessa, mutta maanteillä taas tuo auto käyttää kapeaa rengasleveyttä, jolla se vähentää polttoaineen kulutusta.
Comments
Post a Comment