Skip to main content

Miksi ammattiautoilija joutuu rattiraivon valtaan, ja miksi hänen taipumustaan ei olla huomattu?


Se että esimerkiksi taksikuski tai joku vastaava henkilö saa raivokohtauksen kovin helposti tai joutuu suorastaan rattiraivon valtaan ei ole mitenkään pikkujuttu. Kuten sekään ei ole, että ammattiautoilija ei hallitse ajoneuvoaan tai jättää pysähtymättä suojatien kohdalla, koska silloin on joku asia pielessä. Meillä Suomessa on erittäin vaikeaa saada ajokortti, jos henkilöllä on psyykkisiä vaikeuksia, jotka tässä tekstissä käsittävät myös keskushermoston kasvaimet tai alkoholi sekä huumeongelma. Maassamme ajokorttia hakevat henkilöt joutuva toimittamaan ajokorttihakemuksen yhteydessä lääkärintodistuksen, josta sitten tulevat henkilön erilaiset ajamiseen vaikuttavat ongelmat ilmi.


Samoin ajokorttia koulussa ajettaessa sekä insinööriajoa suoritettaessa tuoretta ajajaa tarkkaillaan, jotta hänen mahdolliset asenneongelmansa tulisivat esiin. Kuten myös puutteet ajoneuvon käsittelyssä täytyy löytää, sekä korjata ennen kuin henkilö sitten saa ajokortin. Tuon asiakirjan hinta on myöskin niin kova, että sitä kukaan tuskin haluaa jättää poliisilaitokselle narikkaan.  Taksi- tai muun ammattimaisen ajoluvan haltijan kanssa ollaan vielä tarkempia kuin yksityisen toimijan kohdalla, ja sitä taustaa vasten ihmisten yli ajaminen, rattiraivon saaminen ratissa  sekä liikennepaon toteuttaminen ei mikään houkutteleva asia ole. Kuitenkin aina välillä tulee eteen tapauksia,  joissa ammattimainen kuljettaja on törkeästi vaarantanut liikenneturvallisuutta melkein tahallaan.


Tai hän on muuten sellainen, että asiakkaat eivät tuota kuljettajaa hyvällä muutenkaan muistele. Tuolloin tietenkin olisi hyvä tietää, että kuka tuon kaltaisen henkilön on noihin tehtäviin hyväksynyt? Jos henkilö ei osaa esimerkiksi ajaa autoa, ja hänellä on kortti, niin silloin kyllä pitää pohtia sitä, että miten hän oli päässyt ajotutkinnosta läpi, mutta jos kyseessä on  tilanne, missä henkilön liikenteen vaarantamisen aiheuttaa joku rattiraivon kaltainen tilanne, niin silloin voidaan kyllä kysyä, että millainen lääkäri tuon todistuksen on kirjoittanut?


Tietenkin insinööriajossa käytetty reitti voi olla helppo, mutta jos myös henkilön asenne ajamiseen on väärä, niin silloin voidaan epäillä sellaista, että henkilö olisi ehkä ostanut nuo todistukset kirjoittaneet  lääkärit sekä insinööriajon vastaanottajan, tai sitten hän on muuten kiristänyt heitä. Sen takia tällaisessa tapauksessa, että autoilija ei ole kykenevä ajamaan psyykkisen tilansa takia, voidaan epäillä aiheesta viranomaisen edustajan tekemää laiminlyöntiä. Huono kuljettaja tulee varmasti esiin esimerkiksi sen takia, että hän ikään kuin kolaroi liian usein, jolloin hänestä tulee tilastollinen poikkeama.


Ja jos kyseessä on esimerkiksi taksikuski, niin silloin hänen kyytimääränsä putoaa, tai sitten asiakkaat keskeyttivät kyydin kovin usein. Tuo paljastuu sillä, että taksilla ilmoitetaan osoite, mutta 500 metrin päässä sitten matkustaja käskee auton sivuun ja ottaa viiden minuutin päästä uuden taksin. Jos tätä tapahtuu usein, niin silloin varmasti ei syy ole asiakkaassa. Varsinkin jos tuota tapahtuu monien erilaisten ihmisten kanssa, ja eri kaupunginosien menevien kyytien osalta tilanne on sama, eli pahimmillaan lähes kaikki hänen asiakkaansa keskeyttävät ajon.


Tuolloin ei voi olla kyse mistään “romanin vihaajasta”, vaan ihmisestä jolla on yleisesti vaikeuksia muiden ihmisten kanssa, ja tuolloin ei tietenkään voida puhua siitä, että tällainen kuljettaja olisi läpäissyt koneensa mitenkään puhtaasti. Taksikokeessa testataan henkilön palvelu osaamista, joten jos kuljettaja ei osaa käyttäytyä taksissa vaan solvaa asiakkaitaan, niin silloin tietenkin tulee mieleen, että mitä tuo henkilö ylipäätään on lähtenyt tekemään ryhtyessään taksi-tai bussinkuljettajaksi? Onko hän ehkä sitten jonkun muun syyn takia lähtenyt ajamaan autoa kuin palkkansa? Eli eikö sitten palkka kelpaa, kun ei asiakasta enää haluta kuljettaa ollenkaan. Vai kuvitteleeko hän sitten, että valituksia ei tehdä, jos kuljettaja sitten koko matkan aukoo päätään kyytiläisille? Ja mistä tuollainen taksifirma sitten rahaa saa, jos se ei kuljeta asiakkaita.

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,