Skip to main content

Digiaika on tullut myös kouluun, ja tekee mahdolliseksi verkostoitua jopa Atlantin tuolla puolen olevien toimijoiden kanssa

Yllä kuva ilmaisesta GeoGebra-ohjelmasta

Digiaika muuttaa asenteita ja arvoja sekä tieteen sekä taiteen luonnetta. Digitaalinen yli valtameren tapahtuva kommunikaatio antaa mahdollisuuden jakaa tietoja sekä kokemuksia ilman, että ihmisten täytyy fyysisesti mihinkään työpaikaltaan. Sen takia ei matkustamisesta enää muodostu kustannuksia, ja siksi periaatteessa kuka tahansa voi kommunikoida toisen henkilön kanssa riippumatta siitä, missä he fyysisesti ovat. Tuolloin ihminen voi olla vaikka kävelyllä tehdessään työtään älylaitteiden ja mobiiliteknologian välityksellä jopa ajaessaan polkupyörällä.


Tässä tekstissä kirjoitan kuitenkin sanaa “esimerkiksi”, kun luettelen niitä tapoja, millä digitaalinen teknologia on muuttanut maailmaa. Näet voidakseen kommunikoida toisen ihmisen kanssa tarvitaan tietysti toinen ihminen, jonka kanssa sitten vaihdetaan mielipiteitä. Ilman toista ihmistä ei ole olemassa ihmisten välistä kommunikaatiota.


Tai ainakaan kommunikaatio ei ole kovin kehittävää, jos se rajoittuu vain esimiehen sekä alaisen väliseen käskyjen lähettämiseen sekä vastaanottamiseen. Jos ainoat viestit, mitä tietokoneelta lähtee ovat jotain käskyt, joiden sisältö on, “vaihda lamput toimipisteessä, missä työskentelet ”,  johon alainen vastaa “OK”, ei ole mitenkään kovin monipuolista viestintää. Samoin “non stop” metodologialla jaetut bilekuvat eivät kovin hyvää mainosta ole, tai ainakaan missään nimessä se ei kovin kehittävää ole.


Tai ainakin sen verran voin sanoa, että siinä ei ainakaan kielitaito tai itseilmaisun taito kauheasti pääse kasvamaan, kun nettiin ladataan jatkuvasti filminauhan nopeudella erilaisia kuvia, missä henkilö juo ainakin päällepäin juomakelpoiselta  vaikuttavaa alkoholipitoista ruskeaa nestettä. Tai sitten hän juo kertaalleen ihmisen läpi kulkenutta kellanruskeaa nestettä. Kuitenkin digitalisaatio on tehnyt mahdolliseksi sen, että samoja välineitä voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen. Tuolla tarkoitan että esimerkiksi mobiililaitteilla voidaan tehdä toimisto-ohjelma presentaatioita, sekä käyttää niitä laskimina ja netin selaamiseen sekä puhumiseen ilmaisia puheluita netin yli.


Kaikki tämä on mahdollista yksinkertaisesti lataamalla sopivat ohjelmat Internetistä. Se tietenkin tarkoittaa dynaamisen tietojenkäsittelyn lisääntymiseen, sekä sen että esimerkiksi oppilaan kokeet voidaan tarkastaa samalla kun hän täyttää tehtäväpaperia, mikä voi tietenkin olla digitaalisesti tietokoneen muistissa, ja oppilas täyttää vastaukset "kosketuskynällä" tabletin näytöllä kuten hän täyttäisi perinteistä koetta, mutta ero on siinä, että tuon kokeen täyttämistä voidaan valvoa ilman, että valvoja häiritsee kokeen täyttämistä seisomalla oppilaan selän takana hengittämässä hänen niskaansa.


Samalla voidaan myös täyttämistä seurata niin, että opettaja näkee myös sen, mitä kokeen tekijä tekee paperilla. Siinä sitten huomataan, jos oppilas täyttää kokeen viidessä minuutissa tehden jokaisen vastauksen oikein. Tuolloin huomattiin myös, jos oppilas ei osaa mitään. Mutta näihin dokumentteihin voidaan lisätä myös kryptattua tietoa, josta käy ilmi dokumentin alkuperäinen tekijä. Tuo tieto voidaan salata niin, että kukaan muu kuin noita asioita valvova viranomainen voi sen saada selville. Tuolloin voidaan myös "käräyttää" henkilöitä, jotka myyvät koevastauksia.

Eli tuossa paperissa voi olla sekä julkinen että salainen allekirjoitus. Julkinen allekirjoitus on siis se, mikä tehdään paperin täyttäjän toimesta. Ja tuo salainen allekirjoitus voidaan generoida laitteen käyttäjätunnuksen tai jonkun muun tunnisteen kuten SIM-tunnisteen, jota käytetään viranomaisten kanssa asioinnin yhteydessä avulla. Ja jos joku sitten jakaa tuon työn eteenpäin, niin alkuperäinen täyttäjä voidaan saada selville välittömästi. Ja koska  kyseinen koe tehdään tableteilla, niin sekä kosketuskynän avulla, niin silloin saadaan tietenkin myös oppilaan käsiala selville ilman mitään sen suurempia apuvälineitä, ja tietenkin digitaalisia piirtoalustoja eli digitointipöytiä voidaan hyödyntää kokeen yhteydessä.

Tuolloin tietenkin tabletti lukitaan niin, että mitään muuta kuin koe ei ole käytettävissä, ja sitä kautta aletaan toteuttaa ehkä tulevaisuudessa myös YO-kirjoituksia. Tuolloin voidaan hyödyntää myös sormenjälkitunnistinta, kun vastauspaperin vesileimaa aletaan valmistaa, ja samalla voidaan hyödyntää myös virtuaalisia laskimia, eli tuota kännykkää voidaan valvoa etävalvonnan avulla, ja sen selain lukita, jotta aiheettomia ohjelmia ei voida käyttää. Ja tuolloin voisi opiskelija antaa sitten luvan laitteen lukitsemiseen kokeen ajaksi, jos hän haluaa käyttää kokeessa omaa kännykkäänsä.

Comments

Popular posts from this blog

The LK-99 could be a fundamental advance even if it cannot reach superconductivity in 400K.

The next step in superconducting research is that LK-99 was not superconducting at room temperature. Or was it? The thing is that there is needed more research about that material. And even if it couldn't reach superconductivity in 400K that doesn't mean that material is not fundamental. And if LK-99 can maintain its superconductivity in 400K that means a fundamental breakthrough in superconducting technology.  The LK-99 can be hype or it can be the real thing. The thing is, anyway, that high-voltage cables and our electric networks are not turning superconducting before next summer. But if we can change the electric network to superconducting by using some reasonable material. That thing can be the next step in the environment. Superconductors decrease the need to produce electricity. But today cooling systems that need lots of energy are the thing that turn superconductors that need low temperatures non-practical for everyday use.  When the project begins there is lots of ent

Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.

 Black holes, the speed of light, and gravitational background are things that are connecting the universe.  Black holes and gravitational waves: is black hole's singularity at so high energy level that energy travels in one direction in the form of a gravitational wave.  We normally say that black holes do not send radiation. And we are wrong. Black holes send gravitational waves. Gravitational waves are wave movement or radiation. And that means the black holes are bright gravitational objects.  If we can use water to illustrate the gravitational interaction we can say that gravitational waves push the surface tension out from the gravitational center. Then the other quantum fields push particles or objects into a black hole. The gravitational waves push energy out from the objects. And then the energy or quantum fields behind that object push them into the gravitational center.  The elementary particles are quantum fields or whisk-looking structures. If the gravitational wave is

The CEO of Open AI, Sam Altman said that AI development requires a similar organization as IAEA.

We know that there are many risks in AI development. And there must be something that puts people realize that these kinds of things are not jokes. The problem is how to take control of the AI development. If we think about international contracts regarding AI development. We must realize that there is a possibility that the contract that should limit AI development turns into another version of the Nuclear Non-Proliferation Treaty. That treaty didn't ever deny the escalation of nuclear weapons. And there is a big possibility that the AI-limitation contracts follow the route of the Nuclear Non-Proliferation Treaty.  The biggest problem with AI development is the new platforms that can run every complicated and effective code. That means the quantum computer-based neural networks can turn themselves more intelligent than humans. The AI has the ultimate ability to learn new things. And if it runs on the quantum-hybrid system that switches its state between binary and quantum states,